Meddig tölthetem a hűtővizet a kiegyenlítő tartályba?

Kezdő motorosként, a több ezer felmerült kérdés mellett, ha eljutunk idáig, ez is egy olyan dolog, amit nem szabad félvállról vennünk, mert többet árthatunk, mint használunk...

Két helyen kell ellenőriznünk a folyadék szintjét: a hűtőben és a tartályban. A hűtőnek mindig teljesen tele kell lennie, ezt a sapka levétele után szemrevételezhetjük.

Ha nincs elegendő folyadék benne, akkor mindenképpen töltsünk utána desztillált vizet, csapvizet semmiképpen, mert vízkövesedik tőle a rendszer.

Nagyon fontos, hogy meleg motornál ne nyissuk ki a hűtősapkát, mert komoly égési sérüléseket szerezhetünk!

Ha ránézünk a tartályra, látjuk, hogy két dolgot jelölnek meg rajta: a legalacsonyabb és a legmagasabb szintet. A két jelzés közé érdemes beállítani a hűtőfolyadék szintjét. A szintet mindig hideg motornál ellenőrizzük.

HIRDETÉS (x)

Túltölteni nem szabad, hiszen ez egy tágulási tartály, így meleg motornál az éppen felesleges hűtővíz ide távozik. Ahogy hűl a gép, ez a felesleg visszaáramlik szépen lassan. Ha már minimum alatt van, akkor rá kell töltenünk.

Abban az esetben, ha szervizbe visszük a motort, akkor érdemes megmondanunk a szerelőnek, hogy nézzen rá a fagyálló állapotára. Ha nem tudjuk, mikor volt utoljára lecserélve a hűtőfolyadék, akkor azt is ejtsük meg ez esetben. Átlagosan 2 évente illik megajándékozni a motort friss folyadékkal.

A legtöbb motor esetén elérhető helyen van az említett tartály, amihez egy kis csavarozással hozzáférhetünk. Viszont, van olyan gép, aminél a tank alá teszik – ez már kicsit macerásabb... Itt kérjünk segítséget! Valaki, aki tapasztaltabb, mutassa meg, legyen ott pár alkalommal, amikor hozzá fogunk a tartály „babrálásához".

Ha a vízhőfok nagyon megugrik a motornál, azt jelenti, hogy valahol engedi a rendszer a vizet, vagy nagyon kevés víz van benne – ekkor felforr a motor. Ez a korszerű gépeknél már látszik, mert a kijelző mutatja, ha meleg a motor.

A „nagyon meleg" állapot 120 fok fölött kezdődik el. Ekkor álljunk meg valahol, állítsuk le a motort, de hagyjuk rajta a gyújtást, hogy a hűtőventillátor hűthesse a motort.

Ha benzinkúton sikerült megállnunk, szerezzünk be egy flakon desztillált vizet, töltsünk utána, és vágtassunk el egy szervizbe.

Folyamatosan érdemes tehát kémlelnünk a kiegyenlítő tartályban lévő víz szintjét, s ha nem boldogulunk valamivel, kérjünk segítséget egy hozzá értőtől, míg belejövünk a motorunkkal kapcsolatos teendők elvégzésébe.

A technikai felvilágosításért köszönet Bánfi Julianna motorszerelő- és versenyző hölgynek, aki a MAMI-nál (Magyar Motorkerékpár Szakközépiskola és Szakiskola) folytatta tanulmányait, és jelenleg is a szakmájában tevékenykedik.

 

Mentés

Nyomtatás E-mail

BLOG COMMENTS POWERED BY DISQUS

Kedvelj bennünket

Motoros filmadatbázis

Blogok

Sokat agyaltam, megírjam-e ezt a bejegyzést. Tulajdonképpen semmi értelme, puszta nyivákolásnak hat. Gáz Szóval van ez...
Bővebben...
Júniusban voltam barátnőmmel az Onroados 48 órás tájékozodási túrán. Én kis naiv azt hittem, hogy...
Bővebben...

Rólunk

"A jó kislányok a mennybe mennek, a rosszak mindenhova"

A Csajokamotoron.hu magazin oldalain minden információt megtalálsz, ami a motoros nőket érdekli, amire szükségük lehet a motoros jogosítvány megszerzéséhez, vagy egy motoros túrához. 

Iratkozz fel a hírlevélre!