Motorozz Biztonságosan! - Open Road szezonnyitó

orfk obb trening csajoknak 2013 4Az idei Open Road szezonnyitó sajtótájékoztató a biztonságos motorozás jegyében telt. A sajtótájékoztató dekorációs elemei a rollup méretben kilógatott motoros tízparancsolatok voltak, valamint az Országos Baleset-megelőzési Bizottság tájékoztató anyagai.

Stílusos módon a tájékoztató videóháttere egy 70-es évekbeli motoros oktató videóval kezdődött, ami az elején viccesnek tűnt, de az abban elhangzó infók nagy része még a mai napig is helytálló. A változás azóta gyakorlatilag technikai: a lóerők és a több közlekedésbiztonsági technika megjelenése, de az emberek nem sokat változtak.

Az idei szezonnyitó számomra igen kedves volt, mégpedig a hatóság meglehetősen barátságos hozzáállása és nyilatkozatai voltak. Első körben leszögezték, hogy Magyarországban változott a legpozitívabban a közlegedés-biztonság statisztikája, az EU-ban mi vagyunk azok, akik a legtöbbet javítottak a közlekedésbiztonságukon. Jelentősen csökkent a halálos és súlyos kimenetelű balesetek száma nemcsak az autós, hanem a motoros körökben is.

HIRDETÉS (x)

Schváb Zoltán közlekedésért felelős helyettes államtitkár (NFM) bemutatta a konzekvenciákat, a statisztikai adatokból más is kiolvasható:

A halálos motoros balesetek okának nagy részét (nagyságrendi sorrendben)

  • a sebesség nem megfelelő megválasztása,
  • az ittas vezetés, valamint
  • a megfelelő védőfelszerelések hiánya okozta.

Az bukósisak hiányának mértéke az Európai unióban mutatott átlagot mutatja, valamint szoros összefüggés van a balesetet szenvedettek életkora között. A 35 év alattiak aránya 70%-a a motoros balesetek szenvedettek között, ezért változtatták meg a korosztályi besorolásokat. A fiatal balesetet szenvedettek között 60% azoknak az aránya, akik a sebesség nem megfelelő megválasztása miatt kerültek bajba az úton.

Az úton lévő járművek műszaki felkészültsége megfelelő, kirívó statisztikai adat ezzel kapcsolatban nincs, valószínűleg mert a műszaki felügyelet megfelelően működik. A hatóság észrevette, hogy igenis vannak olyan autósok, akik kvázi "vadásznak" az utakon a motorosokra, de szerencsére ez csökkenő tendenciát mutat.

Ennek ellenpontozásként pedig megemlítette a motoros futárokat, akik a szabályokat rendszeresen figyelmen kívül hagyva közlekednek. A statisztikákban ugrásszerűen jelenik meg a motoros balesetek száma minden évben: az időjárás függvényében március-április magasságában hirtelen megugranak a motoros balesetek a tavaszi "kirajzáskor", utána az idő múlásával csökkennek az adatok minden évben.

Győri Gyula a Nemzeti Közlekedési Hatóság elnöke is vázolta a tapasztalatokat: a közlekedésben részt vevő motorosok nagy része műszakilag és szellemileg is megfelel a biztonságos közlekedés feltételeinek. A problémát a közutakon rendszerint azok okozzák, akiknél a kettő nem vág egybe. Hiába műszakilag megfelelő a jármű állapota, ha annak vezetője szellemileg nem eléggé felkészült: a brutális lóerőkhöz hiába párosítanak ABS-t és más közlekedés-biztonság technikai eszközöket, ha a jármű vezetője szélsőséges, és már kezelhetetlen helyzetekbe kergeti bele járművét. Kirívó műszaki esetek közé emelete a túlságosan hangos robogókat is, valamint megemlítette, hogy ezeket az eseteket a továbbiakban is szankcionálni fogja a hatóság, mint eddig.

A hatóságok továbbra is támogatják a motoros biztonságtechnikai tréningeket Dr. Halmosi Zsolt rendőr dandártábornok bejelentette, az országban több helyen is szerveznek a rendőrmotorosok által vezetett ingyenes vezetéstechnikai tréningeket az OBB szervezésében. Ezek a rendezvények évek óta elérhetőek, és a tapasztalatok azt mutatják, a motorosok örömmel vesznek részt rajtuk, ezért ezek számát emelni tervezik az ország egész területén.

A statisztikák elemzése után egy kedves leányzó, Zsuzsa bemutatta az ideális motoros felszerelés elemeit:

  • bukósisak,
  • csizma,
  • protektoros nadrág,
  • gerincvédők: kabátba épített és külön felvehető (ez biztonságosabb)
  • kesztyű,
  • térdvédő.

A fizetős vezetéstechnikai képzéseket a Honda Safetytől Simon László mutatta be. Örömmel jelentette be, hogy a múlt évben túllépték az általuk képzett 5000. motoros képzését. Tapasztalataik alapján elsőként az újrakezdő motorosok ismerték fel képzéseik fontosságát, majd az igazi kezdők is elkezdtek megjelenni a tanfolyamokon.

Manapság új motor mellé is kapják elég sok szalonban a biztonságtechnikai tréninget, és egyre többen ismerik fel már a gyakorló motorosok is, hogy a baleset-megelőzés a motoros képességeik fejlesztését jelenti. Kiemelte a fontosságát a szezon előtti akár önálló gyakorlásoknak is, hiszen egy nagyobb parkolóban bárki megteheti, hogy mielőtt útnak indul, átismétli a rutinfeladatokat, gyakorol akár önállóan. Sosem lehet elégszer hangsúlyozni: a téli több hónapos kihagyás után óvatosan üljünk motorra, hiszen a nyári hónapok rutinja már a múlté, fel kell frissíteni az ismereteket.

Idén a Csajokamotoron.hu is két biztonságtechnikai tréninggel kezdi a szezont: április 19-én az ORFK RSZKK szervezésében vehettek részt a hölgyek vezetéstechnikai tréningen, május 3-án pedig a 7. Nemzetközi Női Motoros Nap alkalmából a Pest-megyei Baleset-megelőzési bizottság Szigetszentmiklóson a Tűzoltóság udvarán várja a hölgyeket egy Ingyenes Vezetéstechnikai Tréningre

Nyomtatás E-mail

BLOG COMMENTS POWERED BY DISQUS

Kedvelj bennünket

Motoros filmadatbázis

Blogok

Sokat agyaltam, megírjam-e ezt a bejegyzést. Tulajdonképpen semmi értelme, puszta nyivákolásnak hat. Gáz Szóval van ez...
Bővebben...
Júniusban voltam barátnőmmel az Onroados 48 órás tájékozodási túrán. Én kis naiv azt hittem, hogy...
Bővebben...

Rólunk

"A jó kislányok a mennybe mennek, a rosszak mindenhova"

A Csajokamotoron.hu magazin oldalain minden információt megtalálsz, ami a motoros nőket érdekli, amire szükségük lehet a motoros jogosítvány megszerzéséhez, vagy egy motoros túrához. 

Iratkozz fel a hírlevélre!