Kiegészítő motorvizsga

NaNa - . Motorozás

Ahhoz, hogy a motorosok le tudjanak vizsgázni ezen az újfajta teszten, semmi különösre nincs szükség, csupán azt kell megmutatniuk a vizsgán, hogy tisztában vannak a motorkerékpárjuk képességeivel, és uralni is tudják azt.

Az Amerikai Egyesül Államok negyvennyolc államából huszonkilencben megszavazták azt a kiegészítő motorvezetői vizsgát, amellyel a sofőrök az aktuálisan használt közlekedési eszközük ismeretéről tesznek bizonyságot. Tizenhat állam saját hatáskörében kifejlesztett, az utcai közlekedéstől független tesztet használ, a többi államban pedig az alapvizsgába illesztették bele a motorkerékpár ismeretéről szóló tesztet.

HIRDETÉS (x)

Ahhoz, hogy a motorosok le tudjanak vizsgázni ezen az újfajta teszten, semmi különösre nincs szükség, csupán azt kell megmutatniuk a vizsgán, hogy tisztában vannak a motorkerékpárjuk képességeivel, és uralni is tudják azt. Az új rendszer egyik oka éppen az, hogy sokszor az új jogosítvány tulajdonosa nem a tudásának, tapasztalatának megfelelő járművet választ.

A vizsga legtöbb feladata lassú tempójú vezetésből áll, amit arra alapoztak, hogy lassan vezetni – mind autót, mind motorkerékpárt – sokkal nehezebb. Ahogy nálunk mondják: ahhoz nem kell ész, hogy valaki tudja húzni a gázt. A biztonságos, jó vezetés feltétele, hogy a sofőr tisztában legyen a gáz, a kuplung, a fékerő adagolásával, és az ellenkormányzás hatásaival is. Mindezeket – ezt az amerikai szakemberek is tudják – már az alapvizsgán meg kellene tanulniuk a részvevőknek, de ez a legtöbb esetben mégsem így történik.

A sofőröknek a következő, elsőre egyébként nagyon egyszerűnek hangzó, a mindennapi közlekedésben gyakran előforduló helyzeteket kell megoldaniuk: bal kanyar, ellenőrzött megállás, szlalom, jobbra visszafordulás, vészfékezés, akadály kikerülése, lassítás és megállás. A vizsgán a feladatokat kombinálva kell végrehajtani, és a hibákért pontlevonás jár. Aki bizonyos mennyiségű hibapontot gyűjt össze, vagy elesik a motorjával, megbukik a vizsgán.

Az új rendszer egyébként nem csak a motorosokat, hanem a trájkok vezetőit és az oldalkocsisokat is sújtja, és néhány államban az 50 köbcenti alatti gépek sofőrjeinek is bizonyítaniuk kell képességeiket.

Szerintetek milyen hatása lenne, ha nálunk is bevezetnének valami hasonlót?

Nyomtatás

BLOG COMMENTS POWERED BY DISQUS