(vissza)Alakul a motorkerékpár piac

NaNa - . Motoros hírek

mge evertekelo 1A tavalyi statisztikákból az derül ki, hogy van okunk az örömre: a 2019-es új motor eladások újra elérték a 10 évvel ezelőtti darabszámot, sőt még valamennyivel meg is haladták azt.

A Magyar Gépjárműimpotőrök Egyesülete 2020 január 7-én reggel tartotta szokásos évi évértékelő beszámolóval összekötött sajtóreggelijét a Hélia Hotelben, Budapesten. Az egyesület tagjai, a különböző gépjármű importörök képviselői és a sajtó képviselői ismét betekintést kaptak az elmúlt év eredményeibe.

Mivel minket kevéssé érdekelnek a személyautók, kishaszon gépjárművek, kamionok, pótkocsik és egyebek eladási statisztikái, rögtön a végéről kezdem, hiszen az utolsóként hangzott el Német Gergely, az egyesület motoros tagozatának képviselőjének előadása. Előadását egyből egy jó hírrel kezdte, ugyanis ahogy az ábrán is látható, a tavalyi évben végre új erőre kapott a magyarországi motorkerékpár piac.

HIRDETÉS (x)

Jó hír még az is, hogy a december végéig realizát 4074 darab eladott motorkerékpár nagyban felülmúlta az év elején prognosztizált, a 2018-as évhez képest 10% növekedéssel számoló 3300 darabot. Ahogy az előadásban elhangzott, ez a szám még magasabb is lehetne. Jelenleg a magyar piacon az eladott kétkerekűek legnagyobb részét a segédmotoros kerékpárok vagyis az 50 cm3 alatti robogók teszik ki, ezek azonban nincsenek regisztrálva ezért nem is szerepelnek a gépjármű eladási statisztikákban sem.

2019-es motorkerékpár eladási statisztikák

mge evertekelo 4Mivel a motorkerékpárok esetében erősen szezonális járművekről beszélünk, érthető az is, hogy az eladások az év második negyedévében a legmagasabbak. Így volt ez 2017-ben és 2018-ban is. Ez a tendencia 2019-ben sem változott csak a számok nőttek.

Az eladott motorkerékpárok fajtái közül nagyban kiemelkednek a legjobban kihasználható, 500-800 cm3 közötti on-off kategóriába tartozó motorkerékpárok. Ez a kategória azt jelenti, hogy tulajdonosaik nagy valószínűséggel hétköznapokon ingázásra használt motorkerékpárjukkal hétvégén túrázni is járnak. Ez a kategória az összes eladás 23,12%-át teszi ki.

A második helyen az összes eladott motorkerékpár 18,88%-át kitevő naked kategória áll. Ezekről a motorokról nagyjából ugyanaz elmondható, mint a fenti kategóriáról is, tulajdonosaik nem lőttek mellé, hiszen a praktikus járművek a városban és az országúton is megállják a helyüket, ugyanúgy, ahogy az óriásrobogók (15,72%) és a 125 cm3-es robogók is (13,63%).


mge evertekelo 2A B125 jogosítvány megszerzésének egyszerűsítése

Szóba került, hogy egyszerűsíteni kellene a B125-ös jogosítványhoz való hozzájutást. Ezzel nemcsak a motoreladások nőnének, hanem csökkenne a környezetszennyezés a nagyvárosok környékén, hiszen még többen ülhetnének át a személyautókból kis motorokra.

Példaként hangzott el, hogy Németorszárban már megtették ezt a lépést: a személyautó sofőröknek amennyiben 125 cm3-es motorkerékpárt szeretnének vezetni, egy mindössze 6 órás képzésen kell részt venniük, hogy megtanulják a jármű alapvető kezelését, de vizsgázni már nem kell belőle. Esetleg lehetne ez Magyarországon is követendő példa.

HIRDETÉS (x)

Euro 5 norma bevezetése motorkerékpárokra

Nem annyira jó hír a motorkerékpár tulajdonosok számára, hogy 2020. január 1-től bevezetésre kerül az Euro 5-ös károsanyag kibocsájtási norma motorkeékpárokra is. Ez megfelel a gépkocsik Euro 6-os normájának. Ez a norma az Euro 1-es szabvány bevezetése óta már 96,6%-os HC és Nox csökkenést valamint 92,3% CO kibocsátás csökkenést jelent.

mge evertekelo 3Ebben az évben azokra a motorkerékpárokra terjesztik ki a norma bevezetését, amelyek eddig nem rendelkeztek EK típus jóváhagyással, majd 2021. január 1. után az összes motorkerékpár modell esetében bevezetésre kerül. Kivételt képeznek az endurók, a triál motorok, a háromkerekű segédmotoros kerékpárok és a könnyű négykerekűek. Ők 2024. január 1-ig kapnak haladékot.

Mivel a motorkerékpárok használata eleve jelentősen kevesebb környezetterheléssel jár, a szakértők a norma bevezetését nem tartják indokoltnak. Mivel azonban a motorkerékpárok ebből a szempontból egy kategóriába esnek más gépjárművekkel, rájuk is hasonló szabályok vonatkoznak.

Lesz 2020-ban motorkiállítás?

A szokásos éves motoros seregszemle, ami 2017-ig a Hungexpón került megrendezésre egy nagy költségvetésű, elsősorban gyártói támogatásból megvalósuló kiállítás volt. A motorkerékpár importőrök úgy tapasztalták, hogy időközben megváltoztak a piaci igények. A vásárlókat már nem elégíti ki az, hogy kiállított motorkerékpárokat nézegethetnek, ezért 2018-tól kezdve inkább a kisebb, helyi kiállításokat támogatják és a többmárkás tesztmotoroztatásokat részesítik előnyben.

2020-tól a tervek szerint az importőrök továbbra is tervezik a kisebb, motorozás témakörébe tartozó kiállításokon való részvételt, valamint a nagyobb autós rendezvényeken való, akár együttes megjelenést is.

Továbbra is folytatódnak a multibrand tesztmotoroztatások, de a korábbi évek tapasztalataiból okulva ezentúl ellenőrzött körülmények között, képzett vezetéstechnikai trénerek irányításával fogják lebonyolítani ezeket. Számíthatunk arra is, hogy több kisebb motoros rendezvény is megrendezésre kerül, amelyeket az egyes motorkerképár márkaimportőrök támogatnak majd.


Mindent összevetve az új évtizedet új reményekkel indíthatják mindazok, akik a csaknem tíz évig tartó gazdasági válságot átvészelve még mindig életben tartják Magyarországon a motorkerékpár piacot. Szerencsénk van, hogy vannak még olyan vállalkozások, akik a nehézségek ellenére nem hátráltak meg, hanem próbálták népszerűsíteni ezt az életformát továbbra is. Természetesen a Csajokamotoron.hu oldalt is közéjük sorolom és kíváncsian várom, hogy mit hoz a 2020-as év.

Nyomtatás

BLOG COMMENTS POWERED BY DISQUS