Hogyan kezdjünk bele a jogosítvány-szerzésbe?

Idén lépten-nyomon változásokba ütköztünk, hiszen sokat módosultak a motoros jogsival kapcsolatos szabályok. 

 

 

Március óta egészen más dolgokkal kell szembe nézniük azoknak, akik egy jogosítvány boldog tulajdonosaivá szeretnének válni.

De ha még nem is hallottak a változtatásokról azok, akik azt tervezik, hogy be akarnak iratkozni egy motoros suliba, jó tudniuk, mi vár ott rájuk… Ezekről a dolgokról beszélgettünk Erdei Lajossal, az Autoplay ATI Autósiskola oktatójával, aki még engem is tanított pár éve, amikor a motoros jogosítványomat szereztem.

HIRDETÉS (x)

A tavasszal történt változtatások után, milyen lehetőségei vannak a leendő tanulónak?

−Attól függ, hány éves az illető. Most ugye visszahozták, hogy 14 éves kortól lehet elkezdeni az „AM” (régebben moped, segédmotor) kategóriát, nem pedig 16-tól. Viszont, 16 éves koráig nem vezethet külföldön a motoros, csak belföldön. Az „A1” kategóriára, ami a 125 ccm-s gépek vezetésére jogosít, 16 éves kortól lehet jelentkezni. 18 éves kortól pedig az „A2”-re. A teljesítményt felemelték 10 kW-al, tehát már nem 25 kW-ig, hanem 35 kW-ig érvényes a vezetői engedély. És van ugye az „A”, vagyis a korlátlan kategória, melynek életkori feltételeit megemelték 3 évvel – 21 helyett, 24 éves kortól lehet beiratkozni.

Hogyan működik maga a tanfolyam szervezése?

−Bejön hozzánk a tanuló, elmondja, mit szeretne, milyen kategóriára gondolt. Mert ugye az idősebbeknél létezik a „B125”-ös lehetősége, ami minimalizált elméleti- és gyakorlati képzést igényel. Vagy pedig megcsináljuk az „A” kategóriát a tanulóval… Ha a „B125” mellett dönt, akkor 3 órás elméleti képzésen kell részt vennie, majd egy teljes értékű elméleti vizsgát tennie. Ezután 2 órás gyakorlati képzés következik, és egy összevont forgalmi vizsga, ami azt takarja, hogy először az első két rutinfeladatot kell elvégeznie a vizsgázónak. Ha a vizsgabiztos elég stabilnak gondolja a motorost, akkor engedi a forgalomban lévő vizsgára. Továbbá, a mostani módosítások alapján, az embernek van lehetősége2 éven belül felbővítenie a „B125”-öt nagyobb kategóriára. Csak a gyakorlati vizsgákat kell megismételnie. Külön egy járműkezelési- és egy forgalmi vizsgája lesz.

És ha az „A” mellett dönt?

− Akkor 6 alkalmas elméleti képzésen kell részt vennie (KRESZ, járművezetés-elmélet). Megbeszélt időpontban elméleti vizsgát tesz, és ha sikeres, utána kezdheti el a gyakorlati képzést. 10 óra gyakorlat a rutinpályán, majd ha sikeres a rutin vizsga, 16 óra vezetés   aforgalomban (15 óra gyakorlás és a 16. óra maga a vizsga).

Amikor még hozzátok jártam a suliba, a felszerelésekkel kapcsolatban sem voltak ilyen szigorú szabályok, mint tavaly óta…

−Igen-igen, most már gerinc-, térd- és könyökvédő szükséges ahhoz, hogy a tanulóval kimenjünk a forgalomba, és persze a rutin pályára. Vizsgáztatás pedig főleg nincs ezek nélkül! Beszereztünk pár garnitúra felszerelést, mert mindenki nem tud rögtön venni magának. A gerinc- és könyökvédővel annyira nincs nagy gond. A szabályzatban úgy van meghatározva, hogy vagy motoros dzseki legyen, protektorral ellátva, vagy önálló felszerelésként szerepeljen a védőcucc. Viszont, a kesztyűnekis protektorosnak kell lennie. Tehát, nem az van, mint régen, hogy felvesz az ember egy munkáskesztyűt és mehet is. A cipő esetében ugyanaz van, mint régen: motoros csizma vagy bakancs.

Egyébként, mostanában is sok csaj jön hozzátok jogosítványt szerezni?

− Igen, még mindig tartjuk azt az arányt, hogy a vizsgázók 40%-a nő.

De jó nosztalgiázni! Amikor még én is itt róttam az utakat, no meg „emelgettem” a motort középtámaszra…

− Ha már a súlyoknál tartunk, mondok valamit! Rosszul vettük át az EU-s szabályozást, mert úgy van igazából meghatározva, hogy az „A” kategóriánál legalább 600 ccm-es legyen a gép, plusz-mínusz 5 ccm. Nálunk nem hozták be a „plusz-mínusz 5 ccm-t”. Nekünk is azért van 650 ccm-es tanuló motorunk, ami alapból 72 lóerő. Tehát, teljesen másképp kellene szerveznünk a dolgokat, de sajnos ez van…

A beszélgetés végére, örültem annak, hogy már túl vagyok a jogsi megszerzésén, mert azt hiszem, pár éve még könnyebb dolga volt az embereknek. De, azért senkinek ne vegyék el a kedvét ezek a változtatások, hiszen a motorvezetésért bármi megéri!

Nyomtatás E-mail

BLOG COMMENTS POWERED BY DISQUS

Kedvelj bennünket

Motoros filmadatbázis

Blogok

Sokat agyaltam, megírjam-e ezt a bejegyzést. Tulajdonképpen semmi értelme, puszta nyivákolásnak hat. Gáz Szóval van ez...
Bővebben...
Júniusban voltam barátnőmmel az Onroados 48 órás tájékozodási túrán. Én kis naiv azt hittem, hogy...
Bővebben...

Rólunk

"A jó kislányok a mennybe mennek, a rosszak mindenhova"

A Csajokamotoron.hu magazin oldalain minden információt megtalálsz, ami a motoros nőket érdekli, amire szükségük lehet a motoros jogosítvány megszerzéséhez, vagy egy motoros túrához. 

Iratkozz fel a hírlevélre!