Motoros jogosítvány-változások 2013-tól

Tartalomjegyzék

Jelentős újítások lépnek életbe 2013. január 19-től a jogosítvány kategóriákkal, és azok feltételeivel kapcsolatban.

A leendő motorosoknak egészen más szempontok szerint kell majd választaniuk, hogy milyen típusú jogsit szeretnének megszerezni, valamint az „A” korlátlan kategóriánál a bűvös 21. életévet kitolták 24-re.

A változtatások eredményessége majd úgyis a gyakorlati életben derül ki, de addig is, mindenki számot vethet magával, hol szeretné kezdeni motoros pályafutását, és meddig akar elmenni ezzel kapcsolatban. Van, aki azt mondja, hogy természetesen a korlátlanig, viszont mások megelégszenek a kisebb kategóriákkal.

HIRDETÉS (x)

Az alábbiakban sorra vesszük a január 19-től életbe lépő változásokat, valamint a nemzetközi kategóriákat a 2006/126/EK irányelvnek megfelelően.

„AM” kategória

Eddig az „M” (moped, segédmotor) jogsi 14 éves kortól volt megszerezhető, viszont ez megszűnik. Helyette lép életbe az „AM” nemzetközi kategória, a 16. életévtől.

Ide tartoznak a segédmotoros kerékpárok (robogók), azaz kétkerekű segédmotoros kerékpárok (L1e kategória) vagy háromkerekű segédmotoros kerékpárok (L2e kategória), amelyek legnagyobb tervezési sebessége 45 km/h (kivéve azokat, amelyek legnagyobb tervezési sebessége 25 km/h-nál kisebb vagy azzal megegyezik), és az alábbi jellemzőkkel rendelkeznek:

Kétkerekű típusnál a motor:

  • - hengerűrtartalma nem nagyobb 50 cm3-nél a belsőégésű motorok esetében, vagy
  • - folyamatosan leadott legnagyobb névleges teljesítménye nem több 4 kW-nál elektromos motor esetében;

Háromkerekű típusnál a motor:

  • - hengerűrtartalma nem nagyobb 50 cm3-nél a külső gyújtású motorok esetében,
  • - legnagyobb hasznos teljesítménye nem több 4 kW-nál egyéb belsőégésű motorok esetében, vagy
  • - folyamatosan leadott legnagyobb névleges teljesítménye nem több 4 kW-nál elektromos motorok esetében;

Könnyű négykerekű motorkerékpárok, amelyek terheletlen tömege kevesebb 350 kg-nál (L6e kategória), a 45 km/h-t meg nem haladó legnagyobb tervezési sebességű elektromos járművek esetében az akkumulátorok tömegét nem számítva, és amelyek hengerűrtartalma nem nagyobb 50 cm3≥-nél a külső gyújtású motorok esetében; legnagyobb hasznos teljesítménye nem több 4 kW-nál egyéb belsőégésű motorok esetében, vagy folyamatosan leadott legnagyobb névleges teljesítménye nem több 4 kW-nál elektromos motorok esetében.

„A1” alkategória

Olyan motorkerékpárok tartoznak ide, amelyek hengerűrtartalma a 125 cm3-t, teljesítménye a 11 kW-ot, teljesítmény/tömeg aránya pedig a 0,1 kW/kg-ot nem haladja meg, továbbá olyan motoros triciklik, amelyek teljesítménye a 15 kW-ot nem haladja meg.

Nyomtatás E-mail

BLOG COMMENTS POWERED BY DISQUS

Kedvelj bennünket

Motoros filmadatbázis

Blogok

Amilyen szépen indult a december, annyira nem karácsonyi most az időjárás hangulata. Jövő hétre meg...
Bővebben...
Szerintem kb. 10 éve készült az utolsó tetoválásom... vagy lehet, hogy csak nyolc. Azóta tervezem...
Bővebben...

Rólunk

"A jó kislányok a mennybe mennek, a rosszak mindenhova"

A Csajokamotoron.hu magazin oldalain minden információt megtalálsz, ami a motoros nőket érdekli, amire szükségük lehet a motoros jogosítvány megszerzéséhez, vagy egy motoros túrához. 

Iratkozz fel a hírlevélre!