Tudod, mikor és miért épült a legendás 66-os út?

route 66Az Egyesült Államok keleti és nyugati partját összekötő, legendás 66-os út a kalandorok, szerencsevadászok, lázadók, hippik kedvelt útja volt, hiszen az „ismeretlenbe” vezetett. Fénykorában, a mentén kialakult motelekkel, gyorséttermekkel, terjeszkedő, nagyvárosokká duzzadt kis porfészkekkel. De mikor és miért született a legenda?

Már nagyon hiányzott egy olyan transzkontinentális autóút kiépítése, amely összeköti az USA két fontos pontját – 1926. november 11-én el is kezdték az építkezéseket. A Chicago és Los Angeles közötti szakasz, el is készült 11 év alatt, s 1938-ban átadták a forgalomnak.

Először, 62-es volt a neve, majd később 66-osra változtatták, mert jobban hangzott, könnyebb volt megjegyezni – szól a fáma. A hosszú, 2x1 sávos úton sokszor órákig haladt úgy az ember, hogy senkivel sem találkozott.

HIRDETÉS (x)

Az 1930-as években, viszont, ha valaki ott bóklászott, farmer-invázió közepén találhatta magát, ugyanis a „kaliforniai álom” miatt, farmerek tömege indult el Kansasből, Oklahomából és Texasból.

A 66-os mentén, sok kisváros létezett, amelyek a megnövekedett forgalomnak, s így a bevételeknek köszönhetően, elkezdtek növekedni. A motelek, autószervizek, üzemanyag-töltőállomások gomba-mód szaporodtak, munkahelyeket adva a helybelieknek.

A második világháború alatt, a katonaság használta az utat, majd az 1950-es években, rózsaszín Cadillec-kel és Kaliforniával álmodott mindenki, s a turisták kezdték felfedezni és látogatni például a Grand Canyont, a Painted-sivatagot, a Barringer-krátert.

Burjánzott az élet az úton, s az út menti vendéglátóhelyeken, megjelentek a gyorsbüfék, ahol görkorcsolyával szolgáltak fel a pin-up kinézetű csajok, akik mindig mosolyogtak, s a zenegépből folyamatosan szólt a zene.

route 66 2

A 66-os út egyes szakaszai, nem veszélytelenek, hiszen, mondhatni mindenfajta természeti környezetben vezetnek, a vad hegységektől kezdve, a sivatagokon át. Nos, bizonyos szakaszokat, köztük az egyik leghíresebbet, az Oatman közelében lévő hajtűkanyart, Véres 66-osnak nevezik. Itt, aki nem vigyáz, egy kis széllökés is végzetes lehet…

De nem tart minden örökké! A 66-os fénykora akkor ért véget, amikor megjelentek az I-autópályák (Interstate), vagyis a kereszteződések nélküli államközi autópályák, a maguk többsávos útvonalhálózatukkal.

Természetesen, mindenki ezeket használta, s a 66-os elnéptelenedett, ami magával hozta a vendéglátóhelyek, üzemanyag-töltőállomások végét is. Ezért látni manapság kis szellemtelepüléseket arrafelé.

Egészen 1985-ig hosszabbítgatták a 66-os utat azért, hogy visszacsábítsák az autósokat, de mindhiába. A kihalt szakaszok kezdtek teljesen eltűnni.
Pozitív irányú változás akkor történt, amikor a 66-ost és az I-40-est összeolvasztották – a csomópontoknál elkezdett visszaszivárogni a forgalom…

Az 1990-es években, miután rájöttek az út jelentőségére és elkezdték felújítgatni, megkapta a Történelmi 66-os út kitüntető címet. Manapság a teljes szakasz járható, csupán egyetlen különbséggel, a régihez képest: St. Louis környékén kellett egy hidat építeni, az elhasználódott helyett.

A 66-os útról megannyi film, sláger született, legendássá vált az évtizedek folyamán. Sok honfitársunk vág neki motorral, s számol be az átélt élményekről. Te mikor indulsz?

Forrás: Wikipédia, ritkanlathatotortenelem.blog.hu
Fotók: manager-magazin.de, Complete North America

Nyomtatás E-mail

BLOG COMMENTS POWERED BY DISQUS

Kedvelj bennünket

Motoros filmadatbázis

Blogok

Mióta karanténban vagyunk, olyan terülj-terülj asztalkám van nálunk, mint ide Lacháza. Hétvégén pl. egyik nap...
Bővebben...
Helyzetre való tekintettel egyre több időt tartózkodók otthon. Ennek egyik előnye, hogy kiülhetek az erkélyre...
Bővebben...

Rólunk

"A jó kislányok a mennybe mennek, a rosszak mindenhova"

A Csajokamotoron.hu magazin oldalain minden információt megtalálsz, ami a motoros nőket érdekli, amire szükségük lehet a motoros jogosítvány megszerzéséhez, vagy egy motoros túrához. 

Iratkozz fel a hírlevélre!