Tudod, mikor és miért épült a legendás 66-os út?

route 66Az Egyesült Államok keleti és nyugati partját összekötő, legendás 66-os út a kalandorok, szerencsevadászok, lázadók, hippik kedvelt útja volt, hiszen az „ismeretlenbe” vezetett. Fénykorában, a mentén kialakult motelekkel, gyorséttermekkel, terjeszkedő, nagyvárosokká duzzadt kis porfészkekkel. De mikor és miért született a legenda?

Már nagyon hiányzott egy olyan transzkontinentális autóút kiépítése, amely összeköti az USA két fontos pontját – 1926. november 11-én el is kezdték az építkezéseket. A Chicago és Los Angeles közötti szakasz, el is készült 11 év alatt, s 1938-ban átadták a forgalomnak.

Először, 62-es volt a neve, majd később 66-osra változtatták, mert jobban hangzott, könnyebb volt megjegyezni – szól a fáma. A hosszú, 2x1 sávos úton sokszor órákig haladt úgy az ember, hogy senkivel sem találkozott.

HIRDETÉS (x)

Az 1930-as években, viszont, ha valaki ott bóklászott, farmer-invázió közepén találhatta magát, ugyanis a „kaliforniai álom” miatt, farmerek tömege indult el Kansasből, Oklahomából és Texasból.

A 66-os mentén, sok kisváros létezett, amelyek a megnövekedett forgalomnak, s így a bevételeknek köszönhetően, elkezdtek növekedni. A motelek, autószervizek, üzemanyag-töltőállomások gomba-mód szaporodtak, munkahelyeket adva a helybelieknek.

A második világháború alatt, a katonaság használta az utat, majd az 1950-es években, rózsaszín Cadillec-kel és Kaliforniával álmodott mindenki, s a turisták kezdték felfedezni és látogatni például a Grand Canyont, a Painted-sivatagot, a Barringer-krátert.

Burjánzott az élet az úton, s az út menti vendéglátóhelyeken, megjelentek a gyorsbüfék, ahol görkorcsolyával szolgáltak fel a pin-up kinézetű csajok, akik mindig mosolyogtak, s a zenegépből folyamatosan szólt a zene.

route 66 2

A 66-os út egyes szakaszai, nem veszélytelenek, hiszen, mondhatni mindenfajta természeti környezetben vezetnek, a vad hegységektől kezdve, a sivatagokon át. Nos, bizonyos szakaszokat, köztük az egyik leghíresebbet, az Oatman közelében lévő hajtűkanyart, Véres 66-osnak nevezik. Itt, aki nem vigyáz, egy kis széllökés is végzetes lehet…

De nem tart minden örökké! A 66-os fénykora akkor ért véget, amikor megjelentek az I-autópályák (Interstate), vagyis a kereszteződések nélküli államközi autópályák, a maguk többsávos útvonalhálózatukkal.

Természetesen, mindenki ezeket használta, s a 66-os elnéptelenedett, ami magával hozta a vendéglátóhelyek, üzemanyag-töltőállomások végét is. Ezért látni manapság kis szellemtelepüléseket arrafelé.

Egészen 1985-ig hosszabbítgatták a 66-os utat azért, hogy visszacsábítsák az autósokat, de mindhiába. A kihalt szakaszok kezdtek teljesen eltűnni.
Pozitív irányú változás akkor történt, amikor a 66-ost és az I-40-est összeolvasztották – a csomópontoknál elkezdett visszaszivárogni a forgalom…

Az 1990-es években, miután rájöttek az út jelentőségére és elkezdték felújítgatni, megkapta a Történelmi 66-os út kitüntető címet. Manapság a teljes szakasz járható, csupán egyetlen különbséggel, a régihez képest: St. Louis környékén kellett egy hidat építeni, az elhasználódott helyett.

A 66-os útról megannyi film, sláger született, legendássá vált az évtizedek folyamán. Sok honfitársunk vág neki motorral, s számol be az átélt élményekről. Te mikor indulsz?

Forrás: Wikipédia, ritkanlathatotortenelem.blog.hu
Fotók: manager-magazin.de, Complete North America

Nyomtatás E-mail

BLOG COMMENTS POWERED BY DISQUS

Kedvelj bennünket

Motoros filmadatbázis

Blogok

Bocs, akkor rossz helyre parkoltunk: ​Viszont ha már rákattintottál, mutatok még valamit. Tegnap egy...
Bővebben...
Míg mindenki más motorozott, mi a családdal töltöttük a hosszú hétvégét. Illetve az őszi szünetet,...
Bővebben...

Rólunk

"A jó kislányok a mennybe mennek, a rosszak mindenhova"

A Csajokamotoron.hu magazin oldalain minden információt megtalálsz, ami a motoros nőket érdekli, amire szükségük lehet a motoros jogosítvány megszerzéséhez, vagy egy motoros túrához. 

Iratkozz fel a hírlevélre!

Értesülj hetente friss híreinkről!