Egy BMW legenda születése

Tartalomjegyzék

A BMW R 80 G/S 1980-ban forradalmi újításnak számított. Az univerzális gép mindenféle útfelülettel meg tudott birkózni.

A radikálisan új, 800 köbcentiméteres gép egy sokoldalú, új műfaj születését jelentette: az R 80 G/S minden próbát kiállt a városi és hosszú távú közlekedéstől a terepmotorozásig. Akkoriban ritkák voltak a középkategóriásnál nagyobb off-road motorok, ráadásul azok kifejezetten speciális felhasználásra készültek.

HIRDETÉS (x)

A bemutatása óta eltelt több mint három évtized alatt a G/S-t többször másolták és utánzataival együtt a motorkerékpárok legnépszerűbb kategóriáját alkotják.

A BMW válasza a gazdasági nehézségekre

A BMW G/S modelljének ötlete az egy évtizednyi növekedés után romlani kezdő eladások idején, 1978-ban született meg. A visszaesés oka a gyenge dollár volt, ami különösen az Egyesült Államokban, a BMW Motorrad kiemelt exportpiacán nehezítette meg az eladásokat. A másik ok viszont a BMW konzervatív modellpolitikája volt. Az 1979. január 1-jén felállt új cégvezetés úgy döntött, hogy ismét felvirágoztatja a BMW motorkerékpár üzletágát.

Az első modell, amit a fejlesztési osztály egy szériagyártású gép alapjaként bemutatott számukra, egy új, nagy hengerűrtartalmú off-road prototípus volt.

Az új modell nagyrészt a BMW R 80 utcai motorkerékpár alkotóelemeiből épült fel. Ezeket viszont ötletesen kombinálták új fejlesztésekkel, így a motorkerékpárnak teljesen új stílust kölcsönöztek.

A könnyebb hátsó rész és a nagyobb első kerék, megalapozták a motor off-road képességeit, a kiemelkedő technikai innovációt viszont az egyágú lengővilla jelentette a hátsó keréknél.

A megoldást már korábban kidolgozták a BMW mérnökei, de mindeddig hanyagolták. A teljesen új, nagyteljesítményű, bármilyen körülmények között használható motor kialakításakor viszont tökéletes megoldásnak bizonyult.

Egy sikeres magyar

A prototípus bármilyen hivatalos fejlesztési leírás nélkül készült el, majd a tesztelők azonnal használatba vették. A gép cross country versenyeken is rajthoz állt a gyári csapat színeiben.

A cross country ismerős terep volt a BMW számára. Korábban, a ’20-as és ’30-as években a gyár sikeresen szerepelt az ún. hatnapos versenyeken, majd az ’50-es és ’60-as években a BMW bajnoki címek egész sorát nyerte el. 1970 és 1972 között, Herbert Schek három cross  country bajnokságot nyert a módosított BMW R 75/5-ös utcai motorkerékpárral.

1978-tól a szabályok ismét megengedték, hogy négyütemű motorok is rajthoz álljanak a bajnoki futamokon. A BMW teszt részlegénél dolgozó Peres László második helyezést ért el a német bajnokságban a saját maga által épített 800 köbcentiméteres motorral, ami összesen 142 kilogrammot nyomott.

Peres sikere csak a kezdet volt, amelynek köszönhetően 1979-ben a BMW gyári csapatot alapított, hogy hivatalosan is rajthoz álljon cross country versenyeken. Az elkötelezettség jutalma Richard Schalber 1979-es, és Werner Schütz 1980-as német bajnoki címe volt. Ezek mellett Rolf Witthöft az Európa-bajnokságot is megnyerte, szintén 1980-ban.

Nyomtatás E-mail

BLOG COMMENTS POWERED BY DISQUS

Kedvelj bennünket

Motoros filmadatbázis

Blogok

Mióta karanténban vagyunk, olyan terülj-terülj asztalkám van nálunk, mint ide Lacháza. Hétvégén pl. egyik nap...
Bővebben...
Helyzetre való tekintettel egyre több időt tartózkodók otthon. Ennek egyik előnye, hogy kiülhetek az erkélyre...
Bővebben...

Rólunk

"A jó kislányok a mennybe mennek, a rosszak mindenhova"

A Csajokamotoron.hu magazin oldalain minden információt megtalálsz, ami a motoros nőket érdekli, amire szükségük lehet a motoros jogosítvány megszerzéséhez, vagy egy motoros túrához. 

Iratkozz fel a hírlevélre!