2006 legjobb metrikus motorja: Jesse Rooke Customs: Darla

NaNa - . Motorbemutató

Jesse Rooke Customs DarlaJesse Rooke azzal szerzett hírnevet magának, hogy Harley-motoros, board track inspirációjú motorokat épített. Mivel a múltban viszonylag sok időt töltött el dirt bike versenyzéssel, csak idő kérdése volt, hogy mikor kezd hasonló motorokat építeni. Nos, most eljött ez az idő is. KTM-motoros alkotása a Darla 2006-ban a Világ legjobb metrikus motorja lett.

Amikor Jesse Rooke-ot meghívták, hogy szálljon ringbe Roland Sands ellen a Biker Build-offversenyen, tudta, hogy valami különlegeset kell majd építenie. Mivel a felkérés egy retro hangulatú sportmotorra szólt, úgy gondolta, hogy Sands majd a Moto GP-s versenyzői időszakából merít ötletet, így aztán Rooke is a múltjába nézett. Õ annak idején dirt bike-kal és gokarttal versenyzett, és mindkettőt metrikus blokk hajtja.

Mivel Jesse már a motorépítők egy újabb generációjához tartozik, őt sokkal inkább befolyásolták a modern technológiák. Számára a Suzuki, a Yamaha meg a Kawasaki az a márka, ami jelent valamit, nem az S&S vagy a Total Performance. Azért a KTM blokkra esett végül a választás, mert úgy emlékezett, hogy ezek a motorok a gokartban is megállták a helyüket. Akkoriban, mikor a nagy motorbalesete után felépült és gokartozni kezdett, a KTM épp csak elkezdte átvenni a vezetést a sportágban.

HIRDETÉS (x)

Végül is egy LC8-as motorból készítette el a Darlát. Az ikerblokk 75 fokos elrendezésű, hengerenként négyszelepes, és formás a váltóháza is, így aztán nem csoda, ha Jesse szerint ez a legmodernebb V2-es, ami jelenleg kapható. De persze jobb lett volna, ha a blokkot nem neki kell megvennie, így aztán kitalálta, hogy a motort a KTM Super Cross team menedzserének építi majd meg.

Larry Brooks-nak tetszett az ötlet, így aztán továbbította az amerikai KTM marketingeseinek, akik szintén támogatták. Sajnos a vezetőség viszont nem ment bele a projekt támogatásába. Nagy szerencséje volt mégis Jesse-nek, hogy a marketing menedzsernek volt egy 950-es Adventure-je, amit tesztmotorozásokra használtak, azonban egy baleset során alaposan leírták. Na ezt a roncsot hajlandóak voltak eladni Jesse-nek jó áron.

Darla286A motor belsejét alapvetően érintetlenül hagyták, attól az apró módosítástól eltekintve, hogy a hűtőfolyadék áramlási irányát meg kellett változtatni, mivel a hűtőradiátort az ülés alá rejtették el. Kívülről titánium versenycsapszegekkel szerelték össze a blokkot, és a szelep-, kuplung és a vízpumpa fedeleket egyedileg készült, alumíniumból mart Veltec Machine márkájúra cserélték le. Titániumból készültek a kipufogók is, amit az FMF műhelyében mindössze öt óra leforgása alatt alkottak meg.

Miközben a radiátor egyedinek látszik, valójában gyári KTM alkatrész, és ez volt az egyik oka annak, hogy Jesse ragaszkodott ehhez a márkához. Még a gokartos időszakában határozta el, hogy egyszer még felszereli ezt a radiátort valamelyik épített motorjára. A radiátor áthelyezése miatt a tartókonzolokat is át kellett tenni a blokk első részéről a hátuljára.

Darla313Miután megvolt az erőmű, elkezdődhetett a TV show tíz napos forgatása. Elsőként egy olyan vázat kellett megépíteni, ami a blokkot és a váltót tartja. A tervek Rooke Kali Kruiser vázára alapultak, amelyet már oly sokszor alkalmazott a korábbi építéseken. A váz egybe van építve a lengővillával, és az olaj- és az üzemanyagtartály is már eredetileg rajta van, hogy ettől is még egységesebb legyen az önhordó karosszéria formája.


Darla275Az alapvető különbség a váz geometriájában mutatkozik meg: a Darla váza hat hüvelykkel rövidebb, mint a másik váz és a nyak dőlésszöge csak 29 fok, amitől sokkal sportosabban kezelhető a motor. Ráadásul a hasmagassága csaknem megegyezik a Honda Firebale és a Suzuki GSX-R 1000 modelléivel.

Annak érdekében, hogy megmaradjon a sajátos Rooke sziluett, Jesse egyik Nanna első villáját használták fel. De mivel a blokk jóval erősebb, mint az eddig épített Rooke motorok, nagyobb átmérőjű csőből készítették el, hogy ezáltal megnöveljék a villa erejét. A lengéscsillapításról egy Progressive Suspension teleszkóp gondoskodik, ami első ránézésre olyan, mintha egy mountainbike-ról lopták volna el, pedig valójában egyedileg a Darla-hoz gyártották.

HIRDETÉS (x)

A kerekeket HD agyra építették fel, mart alumínium felnivel. A méretük elöl 21 X 3 hüvelyk és 6,25 X 17 hüvelyk hátul. Mindkettőben 60 küllő van, és Dunlop gumit szereltek rá. A hátsó kerék fékezéséért egy Exile Sprotor felelős, ami Rooke egy korábbi Exile Cycles projektben, a X1 motor építésében való részvétele után logikusnak tűnt.

A Renthal MX kormányt csak levették a polcról, és az angol gyártó cég gondoskodott a hozzáillő motokrossz markolatokról is. A fék és a kuplungkar eredeti Brembo alkatrészek, amik még a KTM-en voltak, a pedálok pedig titániumból vannak és a Sunline készítette őket.

Troy Lee - akit leginkább onnan ismerhetünk, hogy motokrossz versenyzők sisakjainak egyedi fényezését készíti általában – felelős a fényezésért. A fekete mellett a narancssárga a domináns szín, amibe finom aranylemezkéket kevertek. Hogy végül ez a versenymotor utánzat mégiscsak alkalmas legyen utcai használatra is, Laser Star fényszórót szereltek rá, és egy Storz kormánygátlót, hogy nagy sebességnél még stabilabb legyen.

Jesse Darla Pyles-nek, a Biker Build-Off sorozat produkciós asszisztensének szeretett volna emléket állítani azzal, hogy róla nevezi el a sorozatban épített gépet. Darlával akkor ismerkedett meg, amikor felkérték a részvételre. Sajnos Darlát, aki mindössze 34 éves volt, még azelőtt elvitte a leukémia, mielőtt elkezdődött volna a motor építése. Mikor Jesse-nek eszébe jutott Darla, rájött, hogy nélküle talán nem is létezne ez a motor. Így aztán megkérdezte Darla nővérét, a Rolling Chrome cég tulajdonosát, Diana Lean-t, hogy mit szólna, ha a húga nevét viselné az új gép. Õ természetesen beleegyezett.

Darla327Sajnos Jesse-nek nem sikerült megnyernie a Biker Build-Off-ot Roland Sands ellen. Ott ugyanis Sands ügyesebbnek bizonyult, mikor az elkészült motorokat a Willow Springs Raceway-en tesztelték le, ahol Miguel Duhamel amerikai superbike versenyző is kipróbálta a motorokat. Aztán az ellenfelek egy pár körös gyorsasági versenyen, majd egy háromfutamos gyorsulási versenyen is összemérték saját ügyességüket és motorjaik képességét. A gyorsasági futamot egyértelműen Sands nyerte, a gyorsulási versenyen háromból két futamot nyert, így hiába volt ügyesebb Jesse a másnapi flat-track versenyen, a díjat végül Sands vihette haza.

De sebaj... talán a hatalmas csalódás után Jesse Rooke-ot sikerült kicsit kiengesztelnie a Motorépítő Világbajnokság zsűrijének, mikor neki ítélték meg a világ legjobb metrikus motorjának járó díjat.

Nyomtatás

BLOG COMMENTS POWERED BY DISQUS