Csináld magad! – Cafe Racer alapok

caferacer 1Az utóbbi években nagyon felkapott stílus lett a klasszikus cafe racer stílus. Számtalan jobbnál jobb átépítéssel találkozhattunk kiállításokon, vagy épp az utcán.

A sokunk számára tetszetős forma igazán profi mesteremberek által kivitelezett verziója olykor megfizethetetlen, de ha ügyesek vagyunk, kis ráfordítással egy öregebb gépből könnyen varázsolhatunk klasszikus café racer-t.

Az alap szerencsésebb esetben egy 80-as évek béli, vagy annál idősebb motor lehet. Ezekkel ellentétben újabbak átépítése sem lehetetlen, de amellett, hogy átalakításuk költségesebb, a klasszikus formát a modern alkatrészek sok esetben nem tudják hozni. Tehát a legegyszerűbb egy olcsóbb, 30 év körüli japán gépet átfaragnunk. Alább ismertetünk néhány főbb stílusjegyet, melyek meghatározzák a stílust, és azok kivitelezése után saját café racer-ünk nyergében feszíthetünk.

HIRDETÉS (x)

Kormány

Jó esetekben a meglévő kormány megfordításával érhetjük el annak alacsonyabb helyzetét, ami sportosabb üléspozíciót fog biztosítani, így az irányzathoz leginkább passzoló lesz a testhelyzet. Lehet vásárolni, csináltatni kormánycsutkákat is, így azok a villaszárakra kerülve még radikálisabb hatást fognak produkálni.

Üzemanyag tank

A tankot fel lehet dobni egy sima festéssel is, de elszántabbak szétvághatják és megnyújthatják azt. Ha erre házilag nem adottak a körülmények, és lakatos ismerős sincs a közelben, akkor egy másik modell ide illőbb tankját is fel lehet használni, vagy az erre az iparágra szakosodott gyártók kínálatából is lehet szemezgetni.

Ülés

A vállalkozó kedvűek és kis kézügyességgel bírók akár otthon is nekiállhatnak átfaragni az eredeti ülést. Ha nem bízunk magunkban, akkor ebben a szakmában is kiváló szakemberek segíthetnek abban, hogy az épülő gépnek megfelelő, a cafe racer stílushoz illő elnyújtott, kis púpban végződő és az üzemanyag tankhoz passzoló formája legyen.

Kipufogó

A légszűrő, gyújtás, vezérlés és karburátor tuning mellett a rendszer fontos eleme a kipufogó is. Ezeket ne felejtsük pontosan összehangolni a kívánt eredmény elérése érdekében. Bár a teljesítmény leadásban nem játszik szerepet, a café racer külső elengedhetetlen optikai kelléke a meredeken, felfelé vezetett kipufogó dob. A korabeli motorok kipufogói majdnem minden esetben alul, vízszintesen voltak elvezetve, így az eredeti csövek szakszerű hajlításával, esetleg áthegesztésével könnyen elérhető a kívánt forma.

Lábtartók

A lábtartók áthelyezése is fontos mozzanat a café racer-ek építésénél. A megnyújtott tank és a mélyebbre került kormány miatt az üléspozíció hasalósabb lesz, ezért a lábtartóknak is hátrébb kell kerülniük a váltókarral és a hátsó fékkarral együtt. Így ugyan nem lesz kényelmesebb a gép, de az új stílushoz sokkal jobban fog illeszkedni megjelenése, és a sportos haladáskor is minden épp ott lesz, ahol lennie kell.

A lábtartók új helyével agresszívabb lesz az egész gép megjelenése, és a kezelhetőség is javulni fog. Ne felejtsük el, ez nem túramotor lesz, amin kényelmesen lehúzunk sok száz kilométert. Ez egy korabeli, sportos replika lesz. A mai sportmotorok sem a kényelmükről híresek, így itt sem szerepel az építési szempontok között a maratoni túrákra alkalmas kivitelezés.

Ha magunk, illetve ismerőseink nem tudják megvalósítani a kezelőszervek szakszerű áthelyezését, azok elkészítését, akkor ebben is segítség lehet a számos, kiegészítőket forgalmazó, illetve gyártó cég kínálata.

Első sárvédő

Meghatározó optikai elem az első sárvédő is, melyet többnyire a gumihoz simuló kivitelűre lehet cserélni, és lehet csökkenteni annak hosszát, illetve ki lehet egészíteni egy oldalról látszódó, a sárvédő tetejére szerelt rajtszámmal, rendszámmal is, mellyel igazi old-school hangulat érhető el.

A teljesség igénye nélkül a fent felsorolt alaptételek alkotják a café racer receptet. Persze, a profi motorépítők ennél sokkal többet hozzátesznek a témához. Sokszor vegyítik a modern technikát a régivel úgy, hogy azok a szemlélődők számára nem láthatók, de használatuknak köszönhetően a modern motorok biztonságát élvezhetik tulajdonosaik. Így többek között ABS, üzemanyag befecskendező rendszer, fedélzeti számítógép, kombinált, modern fékek is megtalálhatók ezeken a míves darabokon, melyek elemei a szem elől ugyan rejtve maradnak, nem rontják a korabeli hangulatot, de üzemszerűen és biztonsággal teszik a dolgukat.

Nyomtatás E-mail

BLOG COMMENTS POWERED BY DISQUS

Kedvelj bennünket

Motoros filmadatbázis

Blogok

A héten megint nem volt motorozás, pedig az időjárás miatt akár lehetett volna. A nyakamba...
Bővebben...

Rólunk

"A jó kislányok a mennybe mennek, a rosszak mindenhova"

A Csajokamotoron.hu magazin oldalain minden információt megtalálsz, ami a motoros nőket érdekli, amire szükségük lehet a motoros jogosítvány megszerzéséhez, vagy egy motoros túrához. 

Iratkozz fel a hírlevélre!