Csináld magad! – Cafe Racer alapok

caferacer 1Az utóbbi években nagyon felkapott stílus lett a klasszikus cafe racer stílus. Számtalan jobbnál jobb átépítéssel találkozhattunk kiállításokon, vagy épp az utcán.

A sokunk számára tetszetős forma igazán profi mesteremberek által kivitelezett verziója olykor megfizethetetlen, de ha ügyesek vagyunk, kis ráfordítással egy öregebb gépből könnyen varázsolhatunk klasszikus café racer-t.

Az alap szerencsésebb esetben egy 80-as évek béli, vagy annál idősebb motor lehet. Ezekkel ellentétben újabbak átépítése sem lehetetlen, de amellett, hogy átalakításuk költségesebb, a klasszikus formát a modern alkatrészek sok esetben nem tudják hozni. Tehát a legegyszerűbb egy olcsóbb, 30 év körüli japán gépet átfaragnunk. Alább ismertetünk néhány főbb stílusjegyet, melyek meghatározzák a stílust, és azok kivitelezése után saját café racer-ünk nyergében feszíthetünk.

HIRDETÉS (x)

Kormány

Jó esetekben a meglévő kormány megfordításával érhetjük el annak alacsonyabb helyzetét, ami sportosabb üléspozíciót fog biztosítani, így az irányzathoz leginkább passzoló lesz a testhelyzet. Lehet vásárolni, csináltatni kormánycsutkákat is, így azok a villaszárakra kerülve még radikálisabb hatást fognak produkálni.

Üzemanyag tank

A tankot fel lehet dobni egy sima festéssel is, de elszántabbak szétvághatják és megnyújthatják azt. Ha erre házilag nem adottak a körülmények, és lakatos ismerős sincs a közelben, akkor egy másik modell ide illőbb tankját is fel lehet használni, vagy az erre az iparágra szakosodott gyártók kínálatából is lehet szemezgetni.

Ülés

A vállalkozó kedvűek és kis kézügyességgel bírók akár otthon is nekiállhatnak átfaragni az eredeti ülést. Ha nem bízunk magunkban, akkor ebben a szakmában is kiváló szakemberek segíthetnek abban, hogy az épülő gépnek megfelelő, a cafe racer stílushoz illő elnyújtott, kis púpban végződő és az üzemanyag tankhoz passzoló formája legyen.

Kipufogó

A légszűrő, gyújtás, vezérlés és karburátor tuning mellett a rendszer fontos eleme a kipufogó is. Ezeket ne felejtsük pontosan összehangolni a kívánt eredmény elérése érdekében. Bár a teljesítmény leadásban nem játszik szerepet, a café racer külső elengedhetetlen optikai kelléke a meredeken, felfelé vezetett kipufogó dob. A korabeli motorok kipufogói majdnem minden esetben alul, vízszintesen voltak elvezetve, így az eredeti csövek szakszerű hajlításával, esetleg áthegesztésével könnyen elérhető a kívánt forma.

Lábtartók

A lábtartók áthelyezése is fontos mozzanat a café racer-ek építésénél. A megnyújtott tank és a mélyebbre került kormány miatt az üléspozíció hasalósabb lesz, ezért a lábtartóknak is hátrébb kell kerülniük a váltókarral és a hátsó fékkarral együtt. Így ugyan nem lesz kényelmesebb a gép, de az új stílushoz sokkal jobban fog illeszkedni megjelenése, és a sportos haladáskor is minden épp ott lesz, ahol lennie kell.

A lábtartók új helyével agresszívabb lesz az egész gép megjelenése, és a kezelhetőség is javulni fog. Ne felejtsük el, ez nem túramotor lesz, amin kényelmesen lehúzunk sok száz kilométert. Ez egy korabeli, sportos replika lesz. A mai sportmotorok sem a kényelmükről híresek, így itt sem szerepel az építési szempontok között a maratoni túrákra alkalmas kivitelezés.

Ha magunk, illetve ismerőseink nem tudják megvalósítani a kezelőszervek szakszerű áthelyezését, azok elkészítését, akkor ebben is segítség lehet a számos, kiegészítőket forgalmazó, illetve gyártó cég kínálata.

Első sárvédő

Meghatározó optikai elem az első sárvédő is, melyet többnyire a gumihoz simuló kivitelűre lehet cserélni, és lehet csökkenteni annak hosszát, illetve ki lehet egészíteni egy oldalról látszódó, a sárvédő tetejére szerelt rajtszámmal, rendszámmal is, mellyel igazi old-school hangulat érhető el.

A teljesség igénye nélkül a fent felsorolt alaptételek alkotják a café racer receptet. Persze, a profi motorépítők ennél sokkal többet hozzátesznek a témához. Sokszor vegyítik a modern technikát a régivel úgy, hogy azok a szemlélődők számára nem láthatók, de használatuknak köszönhetően a modern motorok biztonságát élvezhetik tulajdonosaik. Így többek között ABS, üzemanyag befecskendező rendszer, fedélzeti számítógép, kombinált, modern fékek is megtalálhatók ezeken a míves darabokon, melyek elemei a szem elől ugyan rejtve maradnak, nem rontják a korabeli hangulatot, de üzemszerűen és biztonsággal teszik a dolgukat.

Nyomtatás E-mail

BLOG COMMENTS POWERED BY DISQUS

Kedvelj bennünket

Motoros filmadatbázis

Blogok

Sokat agyaltam, megírjam-e ezt a bejegyzést. Tulajdonképpen semmi értelme, puszta nyivákolásnak hat. Gáz Szóval van ez...
Bővebben...
Júniusban voltam barátnőmmel az Onroados 48 órás tájékozodási túrán. Én kis naiv azt hittem, hogy...
Bővebben...

Rólunk

"A jó kislányok a mennybe mennek, a rosszak mindenhova"

A Csajokamotoron.hu magazin oldalain minden információt megtalálsz, ami a motoros nőket érdekli, amire szükségük lehet a motoros jogosítvány megszerzéséhez, vagy egy motoros túrához. 

Iratkozz fel a hírlevélre!