Üdítően szép kalocsai mintás Pannónia

Tartalomjegyzék

A hamisítatlanul magyar gépen, a népművészet hagyományait őrző, kalocsai pingálással készített díszítést Pajor Sándor álmodta meg, aki veterán motorok restaurálásával foglalkozik.

A csodás vassal és Sándorral, az EMAT-on (Épített Motorok és Autók Találkozója) futottunk össze, ugyanis a Pannóniát, néhány veterán társával együtt, kihozta tulajdonosuk a kiállításra. A kalocsai mintákkal tarkított gép, nem kis elismerést szerezve gazdájának, elnyerte a legjobb fényezés díját.

− Több mint két éve terveztük a kalocsai mintás projektet. Láttunk ilyen festést különféle tárgyakon, illetve egy Aprilia robogón is, amit Szabó Éva iparművész festett meg. Annyira ízléstelen és túlzsúfolt lett az a szegény robogó, hogy arra gondoltunk, kellene egy ízléseset is készíteni. Fontosnak tartottuk azonban azt, hogy a tradicionális kalocsai minta, egy magyar motorkerékpáron jelenjen meg! Adta magát az ötlet: a Pannónia Deluxe TLB-n jelentős méretű burkolatok vannak, ezért teljesen alkalmas arra, hogy maga a minta szépen tudjon rajta érvényesülni. Ezért döntöttünk e mellett a típus mellett.

HIRDETÉS (x)

A Pannónia már megvolt?

− Igen-igen, mivel ugye motorkerékpárok restaurálásával foglalkozunk, ezért gyakorlatilag adott volt a motorunk. Evés közben jön meg az étvágy: nem akartuk, hogy magányos legyen a gépünk, ezért tettünk mellé egy szintén magyar gyártmányú, Duna oldalkocsit. Miután elkezdtem megtervezni a mintát, rájöttem, hogy nagyobb tapasztalat kellene ahhoz, hogy belevágjak az elkészítésébe. Keresnem kellett valakit, aki segít a megvalósításban. Az interneten ráakadtam a Kalocsai Porcelán Manufaktúrára, akik, azt gondolom, hogy ebben a témában a legnagyobb gyakorlattal rendelkeznek. Csak abban nem voltam biztos, hogy képesek-e 2K-s festékkel motoralkatrészekre kézzel festeni. Amikor elmentem hozzájuk, kiderült, hogy van náluk egy hölgy, aki rutinos a témában, mert festett már alkatrészekre. Közösen sikerült végül megvalósítanunk a terveket.

Akkor ezután ment minden, mint a karikacsapás?

− Nem, ugyanis a problémát nem is a tervezés, festés jelentette, hanem az összeépítés. Vigyázni kellett, hogy ne sérüljön meg a minta, tehát úgy bántunk az alkatrészekkel, mint a hímes tojásokkal. A festés után kaptak a díszes felületek kétrétegű restaurátor lakkot, majd fehér kesztyűket húztunk, és kétszer annyi idő alatt raktuk össze a motort, mint általában. Fél évig tartott a projekt. Végül is decemberre már elkészültünk vele, de még januárban volt pár finomítás a motoron. Somfai Péterrel (Devils MC president, EMAT főszervező) beszélgettünk róla, hogy ki lehetne hozni a gépet az EMAT-ra, bár ódzkodtam ettől kicsit, mert nem épített motorról van szó, de végül beneveztük a legjobb fényezés díjáért.

Mióta restaurálsz veterán motorokat?

− Már 15 éve. Elsősorban magyar motorokkal foglalkozunk, de készítettünk már BMW-t, Zündappot, Henkelt, tehát a német vasakban is benne vagyunk. De azt mondom, hogy inkább a hazai motorok, amikhez jobban értünk, és vannak olyan kapcsolataink, amelyek által minden szükséges alkatrészhez hozzá jutunk. Bár, a magyar gépekhez nehezebb speciális alkatrészeket beszerezni, mert az utángyártás vagy nagyon rossz minőségű, vagy nincs. Manapság egyre nehezebb motorokat restaurálni, mert kevesebb a jó alap is, amiből lehetne dolgozni.

Kik munkálkodnak még veled a gépeken?

− A vállalkozás tulajdonosa én vagyok. Van egy restaurátor kollégánk, Bogdán Gyula „Jimmy”, aki alkalmilag vesz részt a projektekben. A fényezést általában Frecska Ákos készíti, a kárpitosmunkát pedig Takács Gábor. Az alkatrészek beszerzését az utóbbi két munkatársam intézi. Nálunk elsősorban a tervezés, összeszerelés folyik.

Nyomtatás E-mail

BLOG COMMENTS POWERED BY DISQUS

Kedvelj bennünket

Motoros filmadatbázis

Blogok

Sokat agyaltam, megírjam-e ezt a bejegyzést. Tulajdonképpen semmi értelme, puszta nyivákolásnak hat. Gáz Szóval van ez...
Bővebben...
Júniusban voltam barátnőmmel az Onroados 48 órás tájékozodási túrán. Én kis naiv azt hittem, hogy...
Bővebben...

Rólunk

"A jó kislányok a mennybe mennek, a rosszak mindenhova"

A Csajokamotoron.hu magazin oldalain minden információt megtalálsz, ami a motoros nőket érdekli, amire szükségük lehet a motoros jogosítvány megszerzéséhez, vagy egy motoros túrához. 

Iratkozz fel a hírlevélre!