A Nagy Főnök: Indian Big Chief 1925-ből

Tartalomjegyzék

Az Indian a legrégebbi motorkerékpár-márka, amelyet a mai napig gyártanak az Egyesült Államokban. Az 1901-ben George M. Hendee és Carl Oscar Hedström kerékpárversenyzők által alapított Hendee Manufacturing Company a Massachusetts államban lévő Springfield városkában működött 1953-ig, amíg csődbe nem ment.

A később Indian Motocycle Manufacturing Company névre keresztelt gyár az 1910-es években világviszonylatban a legnagyobb motorgyártó volt. A márka ekkor érte el legnagyobb sportsikereit is: 1911-ben az Isle of Man TT-n az első három helyezettnek járó díjat az Indian gyári csapata vihette haza.

A legnépszerűbb Indian modellek a Charles B. Franklin által tervezett, 1920-1946 között gyártott Scout, valamint az 1922-től a gyár bezárásáig gyártott Chief voltak. Ahogy a fenti versike is bizonyítja, mindkettő az erejéről és megbízhatóságáról volt híres. Utóbbi modell tulajdonképpen az 1920-ban bemutatott Indian Scout 1000 cm3-es (61 köbhüvelykes), nagyobb változataként került a piacra 1922-ben. Egy évvel később ismét megnövelték a hengerűrtartalmat. Az immár 1200 cm3-es, 74 köbhüvelykes változat a Big Chief (Nagy Főnök) nevet kapta. 

HIRDETÉS (x)

"You can't wear out an Indian Scout,
or its brother the Indian Chief.
They are built like rocks to take hard knocks;
it's the Harleys that cause grief."

Ebben az évben – a növekvő keresletnek és a szélesedő termékpalettának köszönhetően – a cég is nevet változtatott. Az Indian Motocycle Company nevet egy darab „r” betűvel bővítették ki, így innentől névleg is motorkerékpár gyár lettek. (A bemutatott modell kuplungdeklijén még a régi felirat található.) A bezárása után, 1953-1970 között a márkanév többé-kevésbé legálisan tovább élt. Különböző cégek import motorjaikra festették rá az Indian logót.

Az 1990-es évek végén az Indian márkanevet ismét bejegyezte az Indian Motorcycle Company of America nevű cég. Mindössze négy évig, 1999-2003-ig gyártották új motorkerékpárjaikat Kaliforniában, majd ez a cég is csődbe ment. Legközelebb 2006-ban sikerült ismét új tulajdonost szerezni a márkának. Az Indian Motorcycle Company a North Carolina államban lévő Kings Mountain városában kezdte újra működését, ahol immár teljesen új technológiával gyártják a motorokat.

A Mórocz „Művész” Zoli által restaurált 1925-ös Indian Big Chief Ausztriából került Magyarországra. Származásának köszönhetően nem esett át az itthon fellelt veteránmotoroknál ismert, szokásos kommunista országokra jellemző gányoláson. A felújítást komoly kutatómunka előzte meg, hiszen a cél a minél eredetibb állapot visszaadása volt.

A gyár szinte évente változtatott valamit a modelleken, és a pontos információkra még az internet segítségével is nehéz rábukkanni. Szerencsére Művész talált Magyarországon egy Big Chiefet, és azt is alaposan körbefotózta, mielőtt nekiállt a munkának.

Habár a gép igen hiányosan érkezett Művész műhelyébe – a sárvédőket érthető okból az elmúlt 84 év alatt például kompletten megette a rozsda – Csehországban jó minőségű utángyártott alkatrészeket sikerült beszerezni. Szerencsére a blokk egész jó állapotban volt, amit az is mutat, hogy a felújítás után a gyári vezérműtengely került bele vissza.

Nyomtatás E-mail

BLOG COMMENTS POWERED BY DISQUS

Kedvelj bennünket

Motoros filmadatbázis

Blogok

Sokat agyaltam, megírjam-e ezt a bejegyzést. Tulajdonképpen semmi értelme, puszta nyivákolásnak hat. Gáz Szóval van ez...
Bővebben...
Júniusban voltam barátnőmmel az Onroados 48 órás tájékozodási túrán. Én kis naiv azt hittem, hogy...
Bővebben...

Rólunk

"A jó kislányok a mennybe mennek, a rosszak mindenhova"

A Csajokamotoron.hu magazin oldalain minden információt megtalálsz, ami a motoros nőket érdekli, amire szükségük lehet a motoros jogosítvány megszerzéséhez, vagy egy motoros túrához. 

Iratkozz fel a hírlevélre!