A Nagy Főnök: Indian Big Chief 1925-ből

Tartalomjegyzék

Az Indian a legrégebbi motorkerékpár-márka, amelyet a mai napig gyártanak az Egyesült Államokban. Az 1901-ben George M. Hendee és Carl Oscar Hedström kerékpárversenyzők által alapított Hendee Manufacturing Company a Massachusetts államban lévő Springfield városkában működött 1953-ig, amíg csődbe nem ment.

A később Indian Motocycle Manufacturing Company névre keresztelt gyár az 1910-es években világviszonylatban a legnagyobb motorgyártó volt. A márka ekkor érte el legnagyobb sportsikereit is: 1911-ben az Isle of Man TT-n az első három helyezettnek járó díjat az Indian gyári csapata vihette haza.

A legnépszerűbb Indian modellek a Charles B. Franklin által tervezett, 1920-1946 között gyártott Scout, valamint az 1922-től a gyár bezárásáig gyártott Chief voltak. Ahogy a fenti versike is bizonyítja, mindkettő az erejéről és megbízhatóságáról volt híres. Utóbbi modell tulajdonképpen az 1920-ban bemutatott Indian Scout 1000 cm3-es (61 köbhüvelykes), nagyobb változataként került a piacra 1922-ben. Egy évvel később ismét megnövelték a hengerűrtartalmat. Az immár 1200 cm3-es, 74 köbhüvelykes változat a Big Chief (Nagy Főnök) nevet kapta. 

HIRDETÉS (x)

"You can't wear out an Indian Scout,
or its brother the Indian Chief.
They are built like rocks to take hard knocks;
it's the Harleys that cause grief."

Ebben az évben – a növekvő keresletnek és a szélesedő termékpalettának köszönhetően – a cég is nevet változtatott. Az Indian Motocycle Company nevet egy darab „r” betűvel bővítették ki, így innentől névleg is motorkerékpár gyár lettek. (A bemutatott modell kuplungdeklijén még a régi felirat található.) A bezárása után, 1953-1970 között a márkanév többé-kevésbé legálisan tovább élt. Különböző cégek import motorjaikra festették rá az Indian logót.

Az 1990-es évek végén az Indian márkanevet ismét bejegyezte az Indian Motorcycle Company of America nevű cég. Mindössze négy évig, 1999-2003-ig gyártották új motorkerékpárjaikat Kaliforniában, majd ez a cég is csődbe ment. Legközelebb 2006-ban sikerült ismét új tulajdonost szerezni a márkának. Az Indian Motorcycle Company a North Carolina államban lévő Kings Mountain városában kezdte újra működését, ahol immár teljesen új technológiával gyártják a motorokat.

A Mórocz „Művész” Zoli által restaurált 1925-ös Indian Big Chief Ausztriából került Magyarországra. Származásának köszönhetően nem esett át az itthon fellelt veteránmotoroknál ismert, szokásos kommunista országokra jellemző gányoláson. A felújítást komoly kutatómunka előzte meg, hiszen a cél a minél eredetibb állapot visszaadása volt.

A gyár szinte évente változtatott valamit a modelleken, és a pontos információkra még az internet segítségével is nehéz rábukkanni. Szerencsére Művész talált Magyarországon egy Big Chiefet, és azt is alaposan körbefotózta, mielőtt nekiállt a munkának.

Habár a gép igen hiányosan érkezett Művész műhelyébe – a sárvédőket érthető okból az elmúlt 84 év alatt például kompletten megette a rozsda – Csehországban jó minőségű utángyártott alkatrészeket sikerült beszerezni. Szerencsére a blokk egész jó állapotban volt, amit az is mutat, hogy a felújítás után a gyári vezérműtengely került bele vissza.

Nyomtatás E-mail

BLOG COMMENTS POWERED BY DISQUS

Kedvelj bennünket

Motoros filmadatbázis

Blogok

A héten megint nem volt motorozás, pedig az időjárás miatt akár lehetett volna. A nyakamba...
Bővebben...

Rólunk

"A jó kislányok a mennybe mennek, a rosszak mindenhova"

A Csajokamotoron.hu magazin oldalain minden információt megtalálsz, ami a motoros nőket érdekli, amire szükségük lehet a motoros jogosítvány megszerzéséhez, vagy egy motoros túrához. 

Iratkozz fel a hírlevélre!