Back from the track - Harley-Davidson XR 1200 Sportster

xr1200 0013Igen kevés azoknak az alkalmaknak a száma, amikor a Harley betekintést enged a vasfüggöny mögé, amely a Milwaukeeban zajló motor- és termékfejlesztést védi. A 2006-os kölni Intermot egyike volt ezeknek a kivételes pillanatoknak, hiszen itt mutatták be a Harley-Davidson cég legújabb prototípusát.

 

Az új modell a márka dicsőséges dirt track versenysikereit egyenesen az európai utakra varázsolja. A látványos leleplező ceremónián a motort a kilencszeres amerikai bajnok Scott Parker vezette a színpadra, és Bill Davidson mutatta be az új modellt.

Időnként a történelem megismétli önmagát: 24 évvel ezelőtt a Harley-Davidson IFMA nemzetközi motorkerékpár kiállítást választotta, hogy legújabb terveit leleplezze a szakma előtt. Akkor Willie G. Davidson mutatta be a Sportster “Ironhead” újratervezett változatát, amit egy német tervező, Hans A. Muth álmodott valósággá. Ő volt az, aki két évvel korábban a Suzuki “Katana” modelljét is tervezte. Sajnos az a Sportster sokkal jobban hasonlított egy Katanára, mint egy Harely-ra, ezért aztán jól el is rejtették valami milwaukee-i raktárban, így soha többet nem látott napfényt.

HIRDETÉS (x)

A Harley-Davidson vezetősége éppen akkoriban, a nyolcvanas évek elején vásárolta vissza a legendás gyárat az AMF-től, és azonnal hozzá is láttak az új modellek fejlesztéséhez. A „vashengeres szporit” ennek következtében 1985-ben váltotta le az Evolution modell. Mára a Harley-Davidson az egyik legnagyobb motorkerékpárgyárrá nőtte ki magát, egy olyan márkanév lett, amelyet többen tetováltattak magukra a világon, mint az összes többi motorkerékpár márkát együttvéve.

A Harley-Davidson fejlesztése mindig is evolúciós léptékben zajlott, a V-Rod kivételével. Az új XR 1200-t éppen ezért már hosszú ideje vártuk. Az utóbbi időben számos motorépítő alkotott dirt track stílusú Sportstereket, és az olyan nagy gyártók, mint pl. a Storz elkészítették az ezekhez szükséges szerszámokat is.

Az XR 1200 nem az első leszármazottja az 1970-ben bemutatott XR 750 Racer modellnek, ami azóta is uralja az amerikai dirt track pályákat. Az XR 1000 Sportstert új, alumínium hengerfejekkel, és számos dirt track alkatrésszel mutatta be a cég 1983-ban, de a sorozatgyártás csak két év múlva kezdődhetett meg. A kilencvenes évek végén pedig már a Buell motorkerékpárok vették át a Harley-motoros sportgépek pozícióját az utakon és a versenypályákon egyaránt.

Összehasonlítva az új XR 1200 prototípusát az XR 750 versenymotorral, amelyet szintén kiállították Kölnben, az új modell külseje kevésbé radikális, mint elődjéé, de még mindig nagyon közel áll hozzá. A váz/villa/lengővilla kiképzés olyan vezetési élményt garantál, amelyet korábban egyik Sportster sem tudott eddig. A hasmagassága minden korábbi Harley modellnél nagyobb, mégis Scott Parker, a Harley-Davidson gyári versenyzője számtalan lábtartót elkoptatott a tesztek alatt.

Könnyű, alumíniumöntvény kerekeit Dunlop Qualifier gumikkal szerelték fel, elöl Showa fordított teleszkópokat, és új, lekönnyített lengővillát kapott a sportosabb motorozás érdekében. A speciálisan ehhez a modellhez fejlesztett benzinbefecskendezéses Sportster motornak elektromosan vezérelt aktív levegőadagoló rendszere van, és nagy teljesítményű Nissin fékekkel szerelték fel. Az új modell egyébként megfelel az európai emissziós és zajkövetelményeknek, így nagyjából 90 lóerős a teljesítménye, és ergonómiailag is az európai sofőrök átlagméreteihez lett tervezve.

Annak ellenére, hogy Bill Davidson a bemutatón azt állította, hogy a prototípusok általában azért készülnek, hogy a gyártó visszajelzést kapjon a közönség és a sajtó véleményéről, ezekbe a motorokba azért annál sokkal több energiát fektetnek, hogy megmaradjanak csupán prototípusnak. Mindegy, hogy limitált szériában vagy a HD kiegészítői között, de az XR 1200-nek maradnia kell.

Az a tény, hogy az amerikai dirt track versenyek csaknem teljesen ismeretlenek a Harley-világon kívül, nem akadályozza a modell sikerét. Európában például a nagy teljesítményű V-twinek és egyhengeresek most népszerűbbek, mint bármikor korábban. Vegyük csak a KTM kéthengeres motorjait, a BMW új modelljeit, vagy a Ducati Multistradat. Ezek a példák is azt mutatják, hogy van piaca a XR 1200-nek – mindegy, hogy supermotonak vagy dirt tracknak nevezzük-e a versenyt – még akkor is, ha a gyári modellt meglehetősen le kell könnyíteni, a blokkját pedig megerősíteni, hogy versenyzésre alkalmas legyen.

A gyártó reményei szerit akár egy XR 1200 kupát is rendezhetnének Európában, amennyiben elegendő érdeklődés mutatkozna a modellre a kereskedésekben. A dirt track külső ellenére egyébként az XR 1200 az eddigi legeurópaibb Harley modell: a fejlesztés az európai HD előírásainak megfelelően zajlott, az utcai tesztelést pedig egy korábbi Moto GP és Endurance versenyző, a francia Adrien Morillas végezte. A motor tehát méltó versenytársa lesz az európai kéthengeres utcai motorkerékpároknak, miközben nem hoz szégyent a több mint 35 éves sportmúlttal rendelkező márkára.

xr1200 0001xr1200 01xr1200 06xr1200 19

Nyomtatás E-mail

BLOG COMMENTS POWERED BY DISQUS

Kedvelj bennünket

Motoros filmadatbázis

Blogok

Rá kell jönnöm, hogy ki kell szakadnom a mókuskerékből, hogy ne fásuljak bele. Ilyenkor valami...
Bővebben...
Sosem voltam a konyha ördöge/tündére, de miután a motorok már a téli álmukat alusszák, én...
Bővebben...

Rólunk

"A jó kislányok a mennybe mennek, a rosszak mindenhova"

A Csajokamotoron.hu magazin oldalain minden információt megtalálsz, ami a motoros nőket érdekli, amire szükségük lehet a motoros jogosítvány megszerzéséhez, vagy egy motoros túrához. 

Iratkozz fel a hírlevélre!