Az épített motorok Olimpiája

NaNa - . Motorkiállítás

A gazdasági válság nem nyomta rá bélyegét az idei motorépítő világbajnokságra. A benevezett motorok száma nőtt a korábbi évekhez képest. Az amerikaiak ezúttal történelmet írhattak, ugyanis 2004-ben megrendezett első AMD ProShow óta eddig még soha nem állhatott a dobogón motorépítő mester az Egyesült Államokból. Sajnos magyar résztvevője ezúttal nem volt a világversenynek.

Az első öt évben a dobogó első három helyén mindig kanadai, japán vagy európai motorépítő állhatott, de idén az amerikaiak megtörték a jeget. A Freestyle kategória legjobb tíz motorja közül hét az USA-ban készült, amerikai mester keze munkája által. A győzes Dave Cook, a Cook Custom Choppers tulajdonosa a Wisconsini Milwaukee-ból érkezett a versenyre. Őt – ahogy a Freestyle kategória többi helyezettjét is – a benevezett versenyzők választották ki maguk közül.

 

HIRDETÉS (x)
Azért az első helyért folyó csatába más mestereknek is volt némi beleszólásuk, hiszen a világ minden tájáról idesereglett összesen 83 különleges építés mindegyike erre a díjra pályázott. Sok közülük igen jó esélyekkel. Az épített motorkerékpárok összesen négy kategóriában versengtek, amelyek közül a Freestyle királykategóriának számít, de emellett a motorok benevezhettek a módosított Harley-Davidson, a Metrikus vagy a Sorozatgyártott motorok kategóriájába is.

Végeredmény:

Freestyle kategória: Egyedi, alapjaitól építve. Bármilyen forma vagy módosítás megengedett.
1. Cook Customs – Rambler, USA
2. Kris Krome Customs Inc. - Re-flex-tion, USA
3. Krugger Speedshop – Overmile, Belgium
4. SE Service – Harrier, Sweden
5. Kraus Motor Co. - Snatch, USA
6. LC Fabrications - TT Deluxe, USA
7. Dotson Design – Aileron, USA
8. Mike Avila Motorsports - Crazy Horse, USA
9. TGS Motorcycles - Speed Junkey/Seppster 3, Germany
10. RK Concepts - RK Chain, USA
Még több kép a galériában!

Az 51 éves Cook nemzetközileg elismert mérnök és kreatív elme. Hobbija a tervezés, és hogy ehhez tehetsége van, az abból is látszik, hogy az elmúlt két évben sikerült a negyedik helyet megszereznie a nemzetközi első három helyezett után. Ezzel eddig is ő volt a legeredményesebb amerikai a világversenyen. Már az építés alatt is azt remélte, hogy a „Rambler” jó eséllyel indul majd az első, amerikai világbajnok motor címért. A végén pedig nem is egy, hanem mindjárt két díjat is hazavihetett, hiszen a Metrikus kategória második helye is az övé lett.

Cook műhelyében az egyedi merev vázba hosszában egy 550 cm3-es motorblokkot építették össze Honda, Yamaha és BMW alkatrészekből. Mindehhez egy BMW R75-ös négysebességes váltóját szerelték egy szintén BMW R25-ös váltóházba beépítve. Persze az egyedi alkatrészeknek és különleges megoldásoknak se szeri, se száma, még ha első ránézésre úgy is tűnne, hogy a motor csak egy az utóbbi években újra divatba jött retro építések között.


A világ második legjobb motorja idén egy másik amerikai, a michigani Freelandből érkezett Kris Krome motorozásra alkalmatlan, de annál látványosabb gépe lett, ami egyúttal a Metrikus kategória első díját is besöpörte. A Freestyle kategória harmadik helyezettje a már jól ismert belga, Freddie "Krugger" Bertrand, aki 2004-ben és 2005-ben harmadik helyen végzett a versenyben. A sportos kis café racert, az Overmile-t 1688 cm3-es motor hajtja.

 

HIRDETÉS (x)
A negyedik helyre a 2007-es világbajnok svéd Stellan Egeland futott be Harrier nevű motorjával. Az 1200 cm3-es BMW motorral hajtott és hatsebességes váltóval felszerelt motort utcára és pályára tervezték. A tervezésnél elsődleges szempont a funkció volt, minden egyes alkatrésznek konkrét célja van. Az egyedi kormányművet valamint a fékeket az IRC fejlesztette, minden más az SE Service műhelyében készült.

Végeredmény:

Módosított Harley-Davidson kategória a Harley-Davidson Motor Co. támogatásával: A váz és a motor eredeti Harley-Davidson alkatrész, amin módosítás elfogadott. A blokkon módosított vagy cserélt hengerek vagy hengerfejek elfogadottak.
1. Hot Dreams Marbella – Panafina, Spain
2. Roland Sands Design - Black Beauty, USA
3. Radical Kustoms - The Last Chapter, Canada

Metrikus kategória: A motorkerékpár alapja import (nem amerikai) metrikus motor. Bármilyen módosítás megengedett.
1. Kris Krome Customs Inc. - Re-flex-tion, USA
2. Cook Customs – Rambler, USA
3. SE Service – Harrier, Sweden

Sorozatgyártott kategória az ACCEL Motorcycle Products támogatásával: A motorkerékpár alapja olyan sorozatgyártott motorkerékpár, amiből legalább 50 db készül évente. Bármilyen módosítás megengedett. A kategória olyan cégek számára nyitott, amelyek sorozatgyártott motorok kszítésével foglalkoznak.
1. Independent Cycle East - Green Mile, USA
2. Swift Motorcycle Co. - The Speedway, USA
3. Darwin Motorcycles - Brass Balls "69 Chopper", USA

Ötödik lett a Freestyle kategóriában, és ezzel egyben a harmadik legjobb amerikaiként végzett a kaliforniai Cazederoból érkezett Satya Kraus. Snatch nevű alkotását egy 1490 cm3-es Harley-Davidson blokk hajtja Shovel és Evo alkatrészekből összeépítve. A klasszikus stílusú motorkerékpár szembeszáll a színes showbike trendekkel, és mind a váza, mind az alumínium üzemanyagtankja és sárvédője fényezetlen.

Korábban a Hivatalos Motorépítő Világbajnokságot az épített motorok Olimpiájának is nevezték. Az egész évben, a világ különböző országaiban megrendezett motorszépségversenyek győztesei mellett az évente megrendezett Európa-bajnokság díjazottjai is esélyt kapnak arra, hogy évente egyszer, augusztusban, a Sturgis Motorcycle Rally-n összemérjék tudásukat Amerika legjobb építőmestereivel.

Azoknak a műhelyeknek, akik a következő években is labdába szeretnének rúgni az épített motorok piacán, szinte kötelező a megjelenés ezen az eseményen. Ha pedig még díjjal is jutalmazzák teljesítményüket, garantált a hosszú távú siker, és a rengeteg megrendelés. Hiszen tudjuk, a gazdasági válság nem érinti a luxustermékeket... Márpedig az egyedileg épített kétkerekűek ebbe a kategóriába tartoznak, és mindig lesz rájuk kereslet.

 

Nyomtatás

BLOG COMMENTS POWERED BY DISQUS