Kele Kinga törött kulcscsonttal teljesítette az Erzberg Rodeót

Rácz Edina - .

kele kinga enduroA 25. Erzberg Rodeo enduro versenyen indult Kele Kinga, aki nem kevés bátorságról tett tanúbizonyságot, hiszen még csak 1 éve van jogosítványa nagy motorra. Kingával a motoros élményeiről, a rodeoról, a balesetről és a tanulságokról beszélgettünk.

Kele Kinga szereti a kihívásokat, a veszélyhelyzeteket, hiszen ezekben mutatkozik meg, ki hogyan tudja meghaladni önmagát – ezt bizonyítja az is, hogy imád síelni, snowboardozni.

A 25. Erzberg Rodeot, az Ausztria középső részén fekvő pályán rendezték meg május végén, ahová Kinga is eljutott.

HIRDETÉS (x)

A 33 éves hölgy egy éve rendelkezik korlátlan motoros jogosítvánnyal, de persze már előtte is vezetett kisebb motorokat. - Kiskoromban már bevezettek a motorozásba, de sajnos nem volt jó élmény, Babettán kezdtem. Ez akkor abba is maradt...

Aztán, amikor Karcagról felkerültem Budapestre, nem igazán szerettem a tömegközlekedést. Volt autóm, de a motor jobbnak bizonyult, hiszen azzal a dugóban is lehet haladni a kocsik között. Vettem egy Gilera motort, illetve egy Yamaha-t – felváltva vittem őket szervizbe. Aztán rájöttem, hogy ez a sebesség nekem kevés... Itt volt ez a két kis motor, de aztán sokan tanácsolták, hogy rakjam le a jogsit nagy motorra.

- És megfogadtad a jó tanácsot...

- Igen, hiszen minden nap Szentendréről jártam be Budapestre dolgozni, s ez a 60 km napi szinten nagyon sok. A páromnak is a motorozás volt az álma, s végül úgy döntöttem, megcsinálom a jogsit, mert akkor együtt tudunk menni. Miután sikerült, vettem egy Kawasaki Z650-est. Á, nem tudom elmondani sem, milyen élmény volt, amikor felültem és elindultam... és csak mentem és mentem...

Szeretem a pontosságot, és ezért is volt fontos, hogy a dugókat el tudjam kerülni a városban. Majd, az ismeretségi körömben megtudták, hogy motorozom, s egyre többször hallottam: legyek a Gete Team tagja, menjek versenyezni és így tovább... Az egyik barátom, Pálkövi György mondta, hogy próbáljam ki az endurozást, s higgyem el, hogy Magyarországon olyan helyekre juthatok el motorral, ahová álmomban sem.

- Gondolom, nem kellett kétszer mondani...

- Nem-nem! - nevet Kinga. - Belevágtam, de ehhez anyagilag is be kellett ruháznom, hiszen szükségem volt megfelelően biztonságos motoros öltözetre. Tehát, elmentünk Pilisvörösvárra, Esztergomba, kő- és ércbányákba... Persze, külön engedéllyel lehet az ilyen helyekre bejutni. Magyarországon nem igazán szeretik az endurosokat, hiszen sok a természetvédelmi terület. De, voltak olyan helyek, amelyeket az endurosok már 10-15 év alatt bejártak, s jó volt egy ilyen közösségbe kerülni.

kele kinga enduro2

- Hogyan jött az Erzberg Rodeo ötlete?

- Mondták, hogy van egy kemény verseny, az Erzberg Rodeo, ahol körülbelül 1890 motoros indul. Gondoltam, pont én menjek, akinek egy éve van meg a jogsija?! A mentalitásom, az enduros stílusom miatt győzködtek, hogy nevezzek be, mert szeretem a kihívásokat. Mindenkinek megvannak a maga határai, de szeretek önmagamnak bizonyítani. Úgy gondolom, amit az ember akar, azt elérheti! A rodeoval is úgy voltam, hogy próba-szerencse...

- Milyen volt maga a helyszín?

- Erzbergben, különféle szintek vannak a hegyen, s ahogyan haladtunk felfelé, úgy váltak egyre nomádabbá a körülmények – vad kempingezésnek fogtam fel. Magyarországról indult még 2-3 fő, de csapatként csak mi hatan, ebből egyedüli magyar nőként szálltam versenybe, de tegyük hozzá, az egész versenyen 35 nő volt. Miután megérkeztünk a helyszínre, gyalog bejártuk a pályát. Megkértem az egyik pályatesztelőt, hogy vigyen körbe, mert a feljárókra voltam kíváncsi - míg itthon esetleg volt egy kis kavicsos rész, addig ott szikladarabok álltak ki a földből.

Ez egy bányarész volt, ahol különösen vigyázni kell, hiszen omlásveszélyes... Ha 1890 ember motorral végigrobog ugyanott, akkor a környezeti körülmények megváltoznak... Nagyon szigorúan ellenőrizték egyébként a motorokat: megnézték a vázszámát és a tulajdonost fotó alapján...


- Mesélj magáról a versenyről!

- Nagyon rossz idő volt, napok óta esett az eső és mindenki gumicsizmában járkált. Viccelődtem is, hogy terepen, esőben még nem motoroztam. Szóval, elkezdődött a verseny, a 605. induló voltam. Örültem, mert mondhatni az elsők között voltam, s a pálya sem volt annyira bejárva.

HIRDETÉS (x)

A csapattal indultunk, de ettől függetlenül, kicsit széthúzódtunk a sorszámok miatt. Mivel időre kellett teljesíteni a pályát, nagyon siettem mindennel. Nem olyan volt ez, mint otthon az elején, hogy élveztem az endurozást, hanem itt már elvárások nehezedtek rám.

Az első nagy ugratónál örültem, mert sikerült tökéletesen leérkeznem a földre. A társam, aki az oktatóm is volt, féltett, nem hiába jött a hátam mögött. Minden kanyarodásomat figyelte és tudtunk kommunikálni. Volt elég sok lassító rész – ezt úgy kell elképzelni, hogy van 5-6 m helyed, ami hirtelen 1m-re leszűkül, és dimbes-dombos részek, szikladarabok csökkentik a sebességedet. Ekkor vissza kell váltani! Az első esésem akkor történt, amikor egy ugratónál való leérkezésemkor az első kerekemet egy szikladarab kilökte. Felpattantam, mentem tovább.

- Mennyi idő után indítják el a következő versenyzőt? Hiszen itt nem csak a nehéz pályára, hanem a többiekre is oda kell figyelni...

- 20 másodpercenként. Ebből is volt a problémám... Az egyik szűkítőben nagyon közel jött hozzám egy srác, és a hátsó kerekemet meglökte, elestem, de jött rám. Átment rajtam, de úgymond bekuckóztam, s a protektor megvédte a hátamat. Indultunk tovább, bár le kellett volna nyugodni...

Hirtelen elég sokan lettünk a pályán, s már közeledett a célvonal... Mint már említettem, napokig esett az eső, s voltak kisebb-nagyobb tócsák. Láttam, hogy jön egy nagyobb... Két srác átment rajta, én pedig mentem utánuk, mert úgy voltam vele, hogy rutinosak. Csak a sebességem nagyobb volt, mint az övék. Belehajtottam a tócsába, de nem tudtam felcsapni a kerékre, mint ők, hiszen nem volt még meg a tapasztalatom az ilyen helyzetekre.

erzberg rodeo 2019

Már majdnem átértem, amikor az első kerekem hirtelen eltűnt a tócsa mélyén... Előre estem, a kormányon át, szaltóztam egyet, és a motor is rám esett. Felkeltem, de éreztem, hogy valami nem oké... Azt hittem, kiment a vállam, fájt minden mozdulat. A motort be kellett rúgni, a társam segített. Elmentem nagy nehezen a célig, teljesen átáztam, remegtem.

- Azonnal vittek a kórházba?

- A szervezőkkel vitáztunk, hogyan jussak le... A motort ott kellett volna hagyni és egy másik ember mögé ülni. Ebbe nem mentem bele, hiszen kapaszkodni sem tudtam volna. Levittem a motort. Olyan vagyok, hogy próbálom palástolni, ha valami nagy baj van. Itt is ezt tettem, nem mutattam...

Megnézték a motort. Kiderült, hogy minden, ami a jobb oldalamon volt, máshová került, tehát a fék, a gázkar alulra csavarodott. Nem értették, hogy jöttem le... Én sem!

A párom a táborban várt, majd elmentünk az erzbergi mentőállomásra, ahonnan a 30-40 km-re lévő kórházba küldtek. A röntgen után kiderült, hogy eltört a kulcscsontom, az izomrész is elmozdult 2 cm-re. Érdekes, mert kiskoromban szintén eltört, szinte ugyanott...

- Így, pár hét elteltével, hogyan kezeled a történteket lelkileg?

- A 35 versenyzőből így is 30. lettem, hogy időt veszítettem. Úgy fogom fel ezt az egészet, hogy tapasztalatot szereztem. A váratlanra pedig nem lehet felkészülni. Jó, ha az ember több dolgot űz az életében, tehát ugyanúgy szeretem az utcai motorozást, mint az endurozást, aminek már vettem hasznát a hétköznapi közlekedésben, amikor egy nő majdnem elütött és észre sem vette...

kele kinga enduro1

Most várom, hogy 20-án mit mutat majd a röntgen, de tevékeny ember lévén, nagyon nehezen viselem ezt a kényszerpihenőt. Az idei szezonban még mindenképpen szeretnék motorozni, a párommal már tervezzük is, milyen túrákra menjünk...

- Mit tanácsolsz a motoros csajoknak?

- Legyen önbizalmuk, higgyenek magukban! Menjenek vezetéstechnikai tréningekre, amik nagyon sokat segítenek és vegyenek részt a szervizszakkörökön, hiszen kerülhetnek olyan helyzetbe, hogy nem tudnak segítséget hívni, viszont egyedül is meg tudnák oldani... Tehát, csak bátran!

Fotók: Kele Kinga; A tócsa, amibe Kinga is beleesett, de a képen nem ő látható a versenyen.

kele kinga enduro3

Nyomtatás

BLOG COMMENTS POWERED BY DISQUS