A nő, aki megalkotta a világ leggyorsabb motorját

Tartalomjegyzék

eva hakanasson 11Egy svéd csaj nem kisebb dolgot vitt véghez, mint hogy megalkotta azt az elektromos motorkerékpárt, mellyel sebességrekordot állított fel.

 

2014-ben a nem mindennapi hölgy új világrekordot állított fel, mely teljesítmény után méltán kapta meg a leggyorsabb motoros nő jelzőt. A 435 km/h sebességet elérve neve bekerülhetett a rekordok könyvébe.

Eva Håkansson KillaJoule elnevezésű gépe 5,8 méter hosszú és 53 centiméter magas, mely paraméterek 660 kilogrammos súllyal párosulnak. A saját építésű gép a sebességrekorder cím mellett a leggyorsabb elektromos motorkerékpár és a leggyorsabb oldalkocsis motor díját is elnyertre. Utóbbit azért, mert a szerkezet jobb oldalán egy stabilitást növelő, harmadik kerék is beépítésre került.

HIRDETÉS (x)

A mérnöki tapasztalatokkal és tudással rendelkező Håkansson öt évet töltött a KillaJoule megépítésével, melyet saját garázsában csiszolgatott, ahol férje is sokat segített neki a munkában. Az elektromos meghajtású sebességrekorder jármű létrejötte, a technikai akadályok áthidalása mind Håkansson leleményes mérnöki tudásának érdeme.

Håkansson eredetileg svéd állampolgár, de hét éve az Egyesült Államokba költözött, ahol beiratkozott a denveri Egyetem PhD képzésére és gépészmérnöki tudását gazdagította.
Eva igazi mérnök családból származik. Apja a hatvanas években ráadásul még versenyzett is Svédországban és motorkerékpár szeretett volna építeni abban az időben, mikor mérnöki munkáját feladta. Hozzá hasonlóan lánya is motorépítésre adta a fejét, és férje, Bill Dube – aki nem mellesleg szintén mérnök, és a Nemzeti Óceáni és Atmoszférikus Hatóság kutató mérnöke - támogatásával nagy erőkkel a KillaJoule építésébe fogott denveri dupla garázsukban.

A KillaJoule eredetileg Håkansson hobbija volt azalatt az idő alatt, míg diplomamunkáján dolgozott, de végül őt is és férjét is magával ragadta a projekt, és az említett öt évre magába is szippantotta a házaspárt. Elsősorban Eva mérnöki háttere segítette őt a jármű tervezésénél és megépítésénél, de néhány ember a környezetükben úgy tartotta, hogy az egészben férjéé a főszerep.”Ha valakinek műszaki kérdése volt a motorkerékpárral kapcsolatban, mindig a férjemnek tették fel,” mesélte Håkansson.

Eva számára ez a projekt többet jelentett, mint puszta sebességrekord felállítás. A legfőbb célja az volt, hogy a közvélemény, elektromos járművekhez való hozzáállását megváltoztassa és megmutassa nekik, hogy a gazdaságos és környezetbarát gépek is lehetnek mutatósak, kifinomultak és hasznosak. „A szándékom nem az volt, hogy valami újat találjak fel, csak hogy rámutassak arra, hogy a lehetőség mindenki számára adott, mivel az a technológia, mely már az autókban bizonyított, elérhető a piacon.”

A KillaJoule akkumulátor egysége 14 Ah-s lítium-nanofoszfát akkumulátor cellákból állt össze, mely az A123 Systems terméke. Az összesen 56 cella négy modulra oszlik, melyek együtt 136 kilót nyomnak, és 375 voltot, illetve 10 kWh-t produkálnak. Ha a telepek lemerülnek, és tölteni kell őket, akkor négy, teljesen feltöltött modulra cserélik azokat, így nem kell kivárni a töltési időt.


 

Az akkumulátorok töltésére egy 12 kW-os Manzanita Micro töltőt használnak, amit egy CumminsOnan hibrid bio-dízel generátorral hajtanak meg. A generátor áramellátását napenergiából oldották meg. Håkansson elmondása szerint az emberek gyakran csodálkoznak művükön, és sokszor nagyon meglepődnek azon, hogy ezt a járművet a garázsukban rakták össze.

Håkansson számára a KillaJoule nem más, mint egy óriás, akkus fúró kerekeken. Ennek is van egy akkumulátora, - mely hasonló a lítium-ion technológiát használó telepekhez - van benne egy elektromotor, néhány elektronikai cucc és egy vezérlő konzol.

HIRDETÉS (x)

A KillaJoule egy meglehetősen kis felületű orr-résszel rendelkezik, mely hozzásegíti a lehető legnagyobb sebesség eléréséhez. Az ilyen jellegű kialakítás miatt nagyon kevés hely jut a pilótának, így annak magassága nem lehet több 152 centiméternél.

Eva eredetileg nem tervezte, hogy ő fogja vezetni a száguldó gépet, de miután nem sikerült időben profi pilótát találniuk, saját maga ült a volán mögé. Nem ez volt az első alaklom, hogy motort vezetett volna, mivel 16 éves kora óta rendszeresen motorozik.

Apja segítségével már korábban megalkotta az ElectroCat névre keresztelt motorkerékpárját, mely Svédország első, hivatalosan is forgalomba helyezett elektromos motorkerékpárja volt. Persze, ennek a gépnek a megalkotása sem volt könnyű menet. „A sikerhez vezető út soha nem egyszerű, és emlékezni kell arra, hogy ha nem csinálsz hibákat, akkor nem tudsz újat, vagy kreatívat alkotni,” mondta Håkansson.

Håkansson jövőbéli küldetése, - aki most már az új Johnnie Walker kampány egyik arca is – az volt, hogy gazdaságos és környezetbarát dolgot hozzon létre, és hogy egyre több nőt inspiráljon arra, hogy vessék bele magukat a gépészet és a tudomány világába.

Amikor Eva 16 éves volt, egy könyvben a következő idézetet olvasta, „Az élet értelme, hogy azt jobbá téve hagyjuk magunk mögött, mint amilyen korábban volt, „ és ez volt az a pillanat, amikor rájött arra, hogy számára is ez az út lett kijelölve, és hogy olyat kell alkotnia, amitől jobb lesz a világ.eva hakanasson 01eva hakanasson 02eva hakanasson 03eva hakanasson 04eva hakanasson 05eva hakanasson 06eva hakanasson 07eva hakanasson 08eva hakanasson 09eva hakanasson 10eva hakanasson 12eva hakanasson 13

Nyomtatás E-mail

BLOG COMMENTS POWERED BY DISQUS

Kedvelj bennünket

Motoros filmadatbázis

Blogok

Írtam már róla a #neérintkezzegyébkéntfelőlemodamészahováakarsz blogomban, hogy vettem egy navigációs készüléket, melyre egy barátom szerzi...
Bővebben...
Karantén negyedik hét... vagy 14, ha úgy vesszük. Már számolni sem tudom, mióta vagyunk itthon. ​ Szerencsére...
Bővebben...

Rólunk

"A jó kislányok a mennybe mennek, a rosszak mindenhova"

A Csajokamotoron.hu magazin oldalain minden információt megtalálsz, ami a motoros nőket érdekli, amire szükségük lehet a motoros jogosítvány megszerzéséhez, vagy egy motoros túrához. 

Iratkozz fel a hírlevélre!