Kovács Niki

NaNa - .

Egy motorversenyzőnek mindig toppon kell lennie ahhoz, hogy labdába rúghasson. Pláne, ha nőként férfiakkal csatázik. Ahogy az élet bármely területén, náluk is vannak hullámhegyek és hullámvölgyek. Niki most végre megint a csúcs felé tör.

Régóta készül már ez a riport, és már talán két hónapnál is több telt el azóta, hogy Nikivel személyesen találkoztam. Akkor pont lekéstem a beszámolóval isztambuli kalandjáról, az óta pedig más, aktuálisabb dolgok szorították ki a hírek közül. De mindennek megvan az oka. Valószínűleg pont most jött el az idő.

Talán alig van Magyarországon olyan motoros, aki ne hallott volna még Kovács Nikiről, a motorversenyzőnőről. Számtalan interjú, riport készült már vele sikerei kapcsán. És ezekből nem kevés volt, hiszen négy éves kora óta motorozik. Eleinte persze csak Minimotoron próbálkozott. A versenyeken szép eredményeket ért el, ebből pedig egyenesen következtek az egyre komolyabb versenymotorok. Már annak is tíz éve, hogy először a 125 GP kategóriában elindult.

HIRDETÉS (x)

Legjobb eredményei a 125 GP kategóriában: 2002-ben, az országos bajnokságban második helyezést szerzett, 2004-ben ő lett a legeredményesebb magyar versenyző, 2005-ben pedig első magyar nőként állhatott dobogóra nemzetközi versenyen, majd szerzett Európa bajnoki pontokat. A mezőny persze egyre nagyobb és erősebb, így továbbra is minden erejét össze kell szednie, hogy a fiuk nyomában maradjon. Ez pedig nem egyszerű szponzorok, támogatók nélkül. És ahogy mondja, itthon nem becsülik meg a versenyzőket, sok az irigy ember, a rosszindulatú pletyka, ami nem csak az ő életét nehezíti meg.

Tavaly ősszel Niki egy bukás során agyrázkódást kapott. A baleset utáni felépülésében egy osztrák terapeuta segített neki. A téli felkészülés alatt pedig volt ideje átgondolni, hogyan tovább. Végül arra jutott, hogy Magyarországon egyelőre nem indul több versenyen, pontosabban kihagyja a Magyar Bajnokságot is magában foglaló Alpok-Adria Bajnokság versenyeit. Ezeken a futamokon részt venni semmivel sem olcsóbb, mint más bajnokságokban, ahol nem csak a motorversenyzőkre, hanem minden sportolóra nagyobb figyelem, több megbecsülés jut.

 


Ezt akkor tapasztalta meg igazán, mikor idén áprilisban Isztambulban, a világbajnoki futamon próbálta megfutni az induláshoz szükséges köridőt. Igaz, 3,8 másodperccel elmaradt a limittől, de ahhoz képest, hogy csupán négy alkalma volt (két szabad edzés és két kvalifikációs edzés) gyakorolni a számára új török pályán, egy ismeretlen motorral, az eredmény nagyon is biztató. Ráadásul ő az első magyar női motoros, aki egyáltalán megkapta ezt a lehetőséget, úgynevezett wide cardhoz jutott.

Így látták ezt a külföldi újságírók is. Számtalan újságban szerepelt külföldön abban az időben, és folyamatosan foglalkozott vele a sajtó. Míg itthon – vaj van a mi fejünkön is – alig néhány rövidebb hír foglalkozott azzal, hogy egy magyar hölgy a világbajnokság közelébe jutott.

HIRDETÉS (x)

Azóta, hála a rendszeres erőnléti és állóképességi edzéseknek, melyeket Zala György vezényel, Niki csúcsformában van. Ezt mutatta ki a TF-en végzett vizsgálat is. Mentálisan szintén egyenesbe került, és bátran néz szembe az újabb kihívásokkal. A török futam előtt Halaska Zoli kezdett vele foglalkozni, az ő segítségével ismét tökéletesen érzi a motort.

Niki idei tervei között szerepel az Európa-bajnokságon való részvétel, és szeretne a Német Bajnokság futamain is jó eredményt elérni. Az első, Oscherslebenben megrendezett futamon 21. helyen ért a célba május 20-án. Az Alpok-Adria Bajnokságban csak a brno-i futamon indult július 1-én, ahol 17. helyezést ért el.

Arra a kérdésemre, hogy miért elégszik meg a gyengébb helyezésekkel a férfiak között, mikor egy női futamban dobogós helyezést is elérhetne, azt válaszolta, hogy egy férfias sportágban a férfiakkal kell összemérnie magát. Számára nem lenne kihívás olyanokkal lányokkal vetélkedni, akik talán soha nem versenyeztek férfiak között.


Kovács Niki versenymotorjának műszaki adatai

Típus: Honda RS 125
Motor: kétütemű, egyhengeres
Hengerűrtartalom: 124,8 cm3
Váltó: 6 sebességes
Kuplung: olajos
Váltóelektronika: KLS
Száraz súly: gyárilag kb. 72 kg körül + 8 kg ólom
Üzemanyag tank: 13 liter
Első teleszkópok: Öhlins
Hátsó lengéscsillapító: Öhlins
Kormánygátló: Öhlins
Kerekek: Marvik
Fékszerkezet: hidraulikus tárcsafék
Fékbetétek: Brembo
Üzemanyag: Elf
Olajak: Elf
Gyertyák: NGK
Gumik: Dunlop
Telemetria: nincs

Nyomtatás

BLOG COMMENTS POWERED BY DISQUS