A motoros ruházat ápolása

Tartalomjegyzék

motoros ruhazat apolasa 2Sokan divatból is hordanak számukra tetsző motoros öltözékeket, de ezeknek a felszereléseknek az elsődleges feladatuk, hogy megvédjék használójukat az esetleges sérülésektől, illetve az időjárás viszontagságaitól.

Mivel a motorost az autóvezetővel ellentétben ruházatán kívül semmilyen egyéb eszköz – zárt karosszéria, légzsák, biztonsági öv, szélvédő – nem védi, különösen fontos azok állapotára, tisztaságára megfelelően ügyelni. Motorunk szezon előtti felkészítése mellett ezeket, a biztonságunkat és kényelmünket szolgáló eszközöket is karbantartanunk, ellenőriznünk kell.

Egy igazán gondos motoros már a szezon végén úgy rakja be a szekrénybe motoros ruházatát, hogy előtte megfelelően megtisztította, kimosta és ellátta megfelelő ápolással. Nekik sok dolguk ebben a témában nem akad a szezon kezdetével. Előfordulhat ugyan, hogy az alaposság ellenére a téli állásban is kárt szenved egy-egy felszerelés, így használat előtt érdemes azokat átnézni.

HIRDETÉS (x)

Ha garázsban, pincében, nehezen szellőző helyen tároltuk dolgainkat, könnyen előfordulhat, hogy penészfoltok keletkeznek a nyirkos szöveteken, bőrökön, illetve kártevők, pókok, bogarak használják ideiglenes otthonuknak, így azok ilyenkor tisztítás után kiáltanak. Javasolt lakásban, szekrényben teleltetni a motoros ruháinkat, sisakokat.

Azok, akik koszosan tették el felszerelésüket a szezon végeztével, mindenképp végezzenek egy tavaszi nagytakarítást a motoros ruhatár darabjain!

Bukósisak tisztítása

A korszerűbb sisakok bélésének nagy részét könnyedén eltávolíthatjuk, így azokat egy mosással frissé, tisztává varázsolhatjuk. Kerülendő a mosógép, nehogy formáját veszítse egy-egy arcpárna, bélés, illetve, hogy ne sérüljenek a varrások, rögzítési pontok. Javasolt a mosószeres, nem túl forró melegvíz, a kézi mosás és a napon való szárítás. Ne hagyjuk huzamosabb ideig nedvesen a kimosott részeket, mert a lassú száradás miatt áporodott szagúvá válhatnak, de ugyanakkor kerüljük a drasztikus szárítást is (hősugárzó, hajszárító)!

A régebbi, nem kivehető béléssel szerelt sisakok is tisztíthatók mosással, de szárításuk nehézkes, így ebben az esetben, a motoros boltokban kapható sisaktisztító és fertőtlenítő spray-k, habok adhatnak megoldást. Ha a sisak bélése elhasználódott, kitágult, mindenképp vásároljunk új sisakot, mert a fejen lötyögő, anyagában szétmálló bélésű sisak nem biztonságos.

A sisak külső héjának tisztítására a leginkább azok a tisztítószerek alkalmasak, melyekkel a motorkerékpár fényezett felületeit is javasolt kezelni, tisztán tartani. Ezek általában gyors wax-ok, melyek spray formájában vásárolhatók meg. Használatukkal a poros, bogaras felületeket mosás nélkül is lehet tisztítani úgy, hogy karcot nem okoznak, használatukkor védőréteggel vonják be a felületet, ezzel biztosítva a későbbi szennyeződések könnyebb eltávolítását. Persze léteznek, kimondottan erre a célra készült, bukósisak tisztító termékek is. A spray használatakor ne a kezelendő felületre, hanem egy puha rongydarabra fújjunk keveset, majd körkörös mozdulatokkal tisztítsuk meg a koszos felületet, és utána egy másik, tiszta ronggyal töröljük fényesre, foltmentesre a sisakot!

A plexi tisztítására lehetőleg csak vizet, illetve kimondottan plexitisztító folyadékot használjunk. Mivel a modern plexik különféle páramentesítő réteggel vannak ellátva, így durvább kémiai anyagokkal (pl. alkohol) könnyen tönkretehetjük a bevonatot, ami lepattogzik, behomályosodik, és adott helyzetben, - elvesztve páramentesítő tulajdonságát – drasztikus párásodáshoz vezet, így válva balesetveszélyesé.

Ha bogaras, koszos a plexi, nedves papír kéztörlőt, vagy rongyot rakjunk a szennyezett felületre, várjunk néhány percig, és egy másik, vizes és tiszta ronggyal töröljük le a koszos lét, végül egy szárazzal pedig tisztára. Ezt a műveletet motorozás közben is javasolt elvégezni, főleg a szétkenődött bogarak miatt. A tisztító spray-ket is hasonlóképp alkalmazzuk. Amennyiben sisakunk plexije karcos, vagy a páramentesítő bevonata sérült, mindenképp vásároljunk újat. A drága cseredarab megvásárlását a megfelelő, rendszeres tisztítással elkerülhetjük.

Az állban nyitható sisakok mechanikus részeit (zárak, forgó csapok) szakszerűen szedjük szét, tisztítsuk meg a kosztól, összetapadt kenőanyagtól, és vékony rétegben szilikonzsírral lássuk el a csúszó felületeket. Érdemes még átnézni a szellőzőjáratokat, és az ott rekedt bogárhullákat is eltávolítani, így javítva a levegő cirkulációját a sisakhéjban.

A cikknek még nincs vége, lapozz tovább!

Nyomtatás E-mail

BLOG COMMENTS POWERED BY DISQUS

Kedvelj bennünket

Motoros filmadatbázis

Blogok

Szerintem kb. 10 éve készült az utolsó tetoválásom... vagy lehet, hogy csak nyolc. Azóta tervezem...
Bővebben...
Rá kell jönnöm, hogy ki kell szakadnom a mókuskerékből, hogy ne fásuljak bele. Ilyenkor valami...
Bővebben...

Rólunk

"A jó kislányok a mennybe mennek, a rosszak mindenhova"

A Csajokamotoron.hu magazin oldalain minden információt megtalálsz, ami a motoros nőket érdekli, amire szükségük lehet a motoros jogosítvány megszerzéséhez, vagy egy motoros túrához. 

Iratkozz fel a hírlevélre!