fbpx

Könnyebb ellenőrzés két gombóc fagyiért – Utólagos feszültségmérő akkutöltőhöz

tolto muszer 23Van nagyon klassz kis csepptöltőm, amit a holtszezonban folyamatosan használok is a motorom akksijának karbantartása végett. Szeretem azt is tudni, hogy épp hol áll a feszültség szintje akár töltés, akár csak sima, néhány hetes állás során. Egy egyszerű multiméterrel ez könnyen ellenőrizhető.

Könnyen ugyan, de azért macerával. Valahogy rá kell mérni a két pólusra. Vagy az akkumulátor sarukat használva, vagy a töltő és a motor közötti kábelen valahol becsatlakoztatva, esetleg bontani a kapcsolatot akksi és töltő között. Ezt egyszerűsítettem most le némi munkával. Persze, a legjobb az lenne, ha eleve lenne a töltőn ilyen kijelző. Lehet, hogy később beleépítek egyet, de most egyelőre megteszi az alább leírt változat is.

Egy gombóc fagyi áráért vettem egy egyszerű kis kijelzőt, mely a rá csatlakoztatott áramforrás mindenkori feszültségét hivatott mutatni. A másik gombóc fagyi áráért pedig egy elektromos hálózathoz való kötődobozt és egy pillanatkapcsolót. Jó, még kellett költeni egy töltőkábel hosszabbítóra is, de ez nem minden esetben szükséges. Én nem akartam a töltő kábelét szétvágni és oda becsatlakozni az új jövevénnyel, így inkább a hosszabbítóval tettem ezt.{loadposition cikkreklam}

Kötődobozból a legkisebbet vettem, amit ki is készítettem a művelethez, csak nem tudom már, hogy épp hova, így nem találtam meg. Kénytelen voltam egy nagyobbal megvalósítani a tervem. Ebbe került a pillanatkapcsoló – addig zárja az áramkört, amíg nyomják – és a kis feszültségmérő. A kapcsolóra azért volt szükség, hogy a műszer ne napi 24 órában működjön, hanem csak akkor, ha épp meg szeretném nézni, hogy áll a szint.

tolto muszer 03

A fagyigombócnyi műszert a neten vettem. Azt kell mondanom, amit Gaben az Üvegtigrisben: „- Ezzel mondjuk átb**ztak!”. Na jó, annyira nem, mert szépen működik, de a leírásban szerepelt hozzá egy kis műanyag keret is, melynek segítségével az előre kivágott lyukba csak be kellett volna pattintani. Ez nem volt a csomagban. Na, mindegy. Ezen nem akadtam fenn, így a ragasztópisztolyos megoldást használva a helyére került.

tolto muszer 04

Ha később mégis beépítenék a töltő műanyag házába egy feszültségmérőt, akkor majd a vásárláskor figyelek arra is, hogy beépítő keretet mellékeljen az eladó a kijelző mellé, mert azzal elegánsabb lesz a végeredmény. Utólagosan belátom, simán vehettem volna nagyobb karaktereket megjelenítő változatot is.

Sniccerrel kivágtam neki a nyílást, beragasztottam, majd kapott egy kis fólia keretet is. A nyomógombnak csak egy 12 mm átmérőjű lyukat kellett fúrni és a helyre rögzíteni a szorító anyával. A hosszabbító kábelt elvágtam az egyik végéhez kb. 10 cm-re eső résznél, és a kötődobozba fúrt lyukakon befűztem őket a belső részbe.

tolto muszer 06

Ezután már csak össze kellett forrasztani a csatlakozásokat. A kapcsoló – melyen keresztül a műszer párhuzamos bekötéssel csatlakozik az áramkörbe – megszakítja a műszerbe csatlakozó kábelek egyikét, így az alaphelyzetben nem működik, csak ha nyomom a gombot.

tolto muszer 12

A forrasztást egy nem régiben beszerzett, gázzal működő pákával kezdtem el, de egy elektromossal fejeztem be. Ez a páka használhatatlan, mivel hamar elfogy belőle a gáz. Felejtsétek el.

Nem egy nagy dolog, de kicsit könnyít a mindennapokon a kis kiegészítő műszer. Sokba sem került, elkészítése sem igényelt agysebészi képzést. Szóval, ha kedvet kaptál hozzá, és a csepptöltődön nincs ilyen kijelző, akkor vágj bele, és készíts hozzá egyet. Ha pedig most kaptál csak észbe, hogy csepptöltőt vegyél, akkor mindenképp olyat válassz, amiben gyárilag van ilyen kijelző. Az a tuti.

tolto muszer 07tolto muszer 07tolto muszer 07tolto muszer 07tolto muszer 07

NaNa

NaNa

Motoros újságírói pályafutásomat 1995-ben kezdtem gyakornokként a Born to be Wild Motoros Magazin szerkesztőségében. 2000-ben államvizsgáztam a JATE Budapest Média Intézetében Kommunikáció és PR szakon, diplomamunkámat a Magyarországon kapható motorkerékpármárkák image és a vásárlói attitűdök címmel írtam. 2006-ban alapítottam meg a Csajokamotoron.hu oldalt. További info itt

Hozzászólások

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Facebook Hozzászólások