fbpx

Kipróbáltam a KTM Adventure túraendurokat a MAKOT-on

KTM 1290 Adventure SA KTM 1290 Adventure S

Hát ez a motor egy teljesen más kategória.

Műszaki adatok: 2 hengeres, 1301 cm3-es, 160 lóerős túraenduro motor, 6 sebességes, ülésmagassága 860 mm, a száraz tömege 215 kg.

A motor ultrakönnyű, térhálós vázzal rendelkezik, stabil és kezelhető gép. Elöl 19-es, hátul 17-es kerekekkel rendelkezik, az „S” verzió esetében öntött felnikkel. Futóműve állítható, 4 előre beprogramozott menetprogramból választhatunk: Comfort, Street, Sport és Offroad. Sajnos nem volt lehetőségem mind kipróbálni, de a Comfort és Sport között érezhetően megkeményedett a futómű.

Van egy intelligens cucc is benne, az SCU (Suspension Control Unit), ami folyamatosan állítja a futómű csillapító erejét, szenzorok segítségével, valós időben reagál. A hátsó futóművekhez pedig olyan beállítások tartoznak, hogy hány személy utazik a motoron, illetve csomagokkal vagy csomagok nélkül.

Vezetési élményben nekem ő jobban tetszett, és ennek semmi köze a lóerőhöz. Már felüléskor éreztem, hogy a lábam jobban leér, úgyhogy innen már úgy indult, hogy ő komfortosabb. Életemben először ültem ennyire erős motoron, úgyhogy az elején nagyon óvatosan bántam vele, és lehet is. Nagy jámborként viselkedik, ha az ember nem tépkedi a gázkart.

A sebességváltáshoz már nem kell kuplungot használni, tökéletesen működik anélkül is, de vannak dolgok, amikről nem tudok leszokni, így ezt csak próbálgattam. Pár kilométer után, mikor már magabiztosabban szeltük az utat, akkor elkezdtem a gázkart is jobban meghúzkodni. Egy-egy előzéshez többet visszaváltottam, és hát meglódult elég rendesen, 4-esben 110-ről 160-ra olyan gyorsan értünk el, hogy azt hittem rosszul látok.

Semmiképp nem ajánlom kezdőknek, mert biztos, hogy nagyon el lehet vele szállni. Nagyon jól dönthető, kanyarok előtt a motorfék nagyon jól végezte a dolgát. Gyönyörű hangja van, ahogy felbőg (na nem BMW gyönyörű, de azért elég szép).

A gép igazán kényelmes, nagyon jól veszi a kanyarokat, egyenesekben stabil, nem rezeg. Nekem a V-Strom 650 után a legnagyobb különbség a lóerőben és a rengeteg elektronikában jelentkezett. Ezen kívül ez is egy túraenduro, ami tökéletesen teszi a dolgát, csak hát nagyobb a ménes.

Visszaúton sem okozott gondot utcai gumikkal sem a sóderes-kavicsos út, sem a földút. Nagyon magabiztos, kiállva is kényelmes volt és könnyen kormányozható. Én ilyen nehezebb motorokhoz vagyok szokva, nekem ő sokkal kellemesebb élmény volt. 160-nál is stabilnak éreztem, az eleje nem akart elemelkedni (kipörgésgátló kikapcsolása esetén őt is kerékre lehet venni).

Mások által elmondott információ, hogy utassal és három dobozzal is kényelmesen viszi a terepet és akár hegyet is mászik az „R” verzió. Nekem az „S” jutott tesztelésre, aki hosszabb túrákban gondolkozik, ahol néha letérne az útról, annak biztos, hogy jó társa lesz.

KTM Adventure tesztKiknek ajánlom?

A KTM 790 Adventure R-t olyanoknak, akik inkább terepezésre használnák a motort, keskeny mivolta miatt biztos, hogy el lehet vele rohangálni a városban is, mert kicsi és robbanékony, ám a motor terhelésre van kitalálva, és terhelni is kell. Mások tapasztalatai alapján eszi az olajat, ha nincs eleget terhelve.

Kezdő terepeseknek azért nem ajánlom, mert igencsak érzékeny a gázkar, a könnyű motorhoz sok a 93 lóerő nem tapasztalt csuklóval, de akinek már több a tapasztalata, szerintem egy nagyon nagyon jó gépet vesz, ha emellett dönt.

A KTM 1290 Adventure S-t szintén nem tudom kezdőknek ajánlani. Ő egy szupererős túramotor, akivel le lehet térni az útról, ha egy kis erdei úttal akarjuk megbolondítani a kirándulást, de ne akarjunk vele a krosszpályán ugratni.

Kényelmes, állítólag hosszútávon is, így inkább olyanoknak ajánlott, akik hosszabb túrákra indulnak, csomagokkal, és egy erős társra vágynak az úthoz.

0 0 vote
A cikk értékelése
Subscribe
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x