Jawa a motorok java: Jawa 350 CL Pérák 2025 – VIDEÓVAL!!!
A „Pérák” név egy legenda – vastag betűvel szerepel a márkatörténet nagy könyvében, ugyanis egy második világháború utáni Jawa modellt takar, melyet sorozatgyártásban készítettek.
Könnyen megismerhető az ikonikus, lejtős hátsórészéről és a motor egészének kompakt kialakításáról. A harmonikus, szemet gyönyörködtető vonalak, az elegáns egyszemélyes dizájn és természetesen a világhódító csepp alakú üzemanyagtartály, amely a logót viseli – nem is akárhogyan…
Mert nem csak úgy oda van matricázva, mint ahogy a mostani motoroknál szokás (bár igazándiból ez is mostani motor, idén gyártották) hanem gyönyörűen bele van marva a tankba. Fenséges kinézetet kölcsönöz a matt fekete fényezés evvel az elegáns arany mintával.
Persze van matrica is a tankon, a Pérák felirat és a két csík, de ez is sokkal igényesebben van felrakva, mint amit egy nagyobb japán márkánál láttam. Tudom, nem elsődleges ez a szempont… vagy talán mégis?
Nézd meg a videót is!
Szerintem nagyon sokat számít, hogy milyen kinézete van egy motornak, mert motort senki nem vesz kényszerből (jó, kivéve a „pizza-futik”) de komolyan. Egy nagy márka sokkal drágább motorján egy gagyi matricázás nagyon tönkre tudja vágni a feelinget, és ugyan így fordítva is igaz, hogy egy kisebb márka apróbb figyelmességei, olyan szinten emelnek az egész érzésen, hogy csak na.
Ha az apróbb figyelmességeknél tartunk, vegyük szép sorba mindegyiket:
Lámpa
A Pérák fényszórójában hagyományos halogén izzó található, nincs benne LED vagy nappali menetfény (DRL) de olyan erős, hogy nappal, mikor hét ágra sütött a Nap, akkor is láttam a fényszóró fényét a füvön. Az éjszakai vezetésnél is nagyon jól vizsgázott, hiszen csodálatosan lehet látni mindent a fényénél.
| Ha már régóta foglalkoztat a gondolat, hogy meg kellene tanulni motorozni, életed legnagyobb kalandja most kezdődik. Töltsd le ingyenes e-bookunkat, amivel megteheted az első lépéseidet a motorossá válásod felé! Add meg az adataidat és már érkezik is a postafiókodba az ingyenes e-book. ![]() |

A kerek lámpatest, nagyon jól áll neki, csinosan kiemeli a motor elejét, hiszen se fejidom, se plexi nincs, és ezen a lámpatesten van a műszerfal is, ami nagyon szépen illeszkedik a dizájnba.
Szinte teljesen analóg, illetve inkább úgy fogalmaznék, hogy a kötelező digitalizáció nem zavarja a retro feelinget. A kijelzőn látható az üzemanyag szint. A tankja 13 literes, a fogyasztása 4 liter körül van – de ez nagy mértékben múlik azon, ki milyen vehemenciával vezeti.
Nekem nem volt „tojás a pedálom alatt” – mondanám, ha kocsiról lenne szó, de muszáj volt kipróbálnom mit tud… így húztam neki rendesen, ezért túl is léptük azt a bizonyos 4 litert. Viszont innen tudom, hogy a gyártó által mondott 125 km/órás végsebességnél, tud azért többet is. De kétségtelen, hogy addig teljesen komfortos vezetni, utazni vele, és utána azért ver a szél rendesen. Nekem 140 km/óra volt a végsebessége.
Ami elsőre furcsa lehet, hogy fordítva van a számozás rajta, és a kilométer mutatója is felülről „lóg bele” a számlapba. Nekem ez a megoldás nagyon tetszett. Extra, és tartja a régi Jawa autentikát.



Sajnos a teljes kilométer óra az én magasságomnál nem jól látható, bár van egy kisebb kör is a nagyobb mellett, ahol jobban ki lehet venni mennyivel megy az ember lánya, de komfortosabb lenne, ha jobban látszódnának az adatok.
Amikor először felvillant a kis narancssárga lámpa, jelezvén, hogy bizony elfogyott a „nafta” – azt rögtön lehetett látni. Hála Istennek, más lámpácska nem világított, csak amikor gyújtásra raktam, és beindítottam.
Indítás
A váltója vajpuha, nagyon könnyen kezelhető, a kuplung közepesen könnyű, teljesen élvezhető vele mind a 6 sebesség.
Nyilván nincs már berúgó-karja, pláne nem olyan, ahol a váltó a másik fele, és a váltókart sem sarokkal kell felfelé tolni, hogy egyesbe kerüljön, úgy mint a 60-as évek-beli elődjénél… de érdekes volt, hogy ha oldalsztenderen van, üresben is csak akkor indul, ha húzom a kuplungot.

Az új JAWA 350 CL Pérák modell technikai szempontból természetes, hogy sokkal fejlettebb, mint az 1940-ben gyártósorra kerülő elődjei, így megfelel az aktuálisan alkalmazott EURO 5 szabványoknak, ezért egy vízhűtéses, négyütemű, DOHC, egyhengeres motor van benne, amely 334 cm3-es hengerűrtartalommal és 22,54 kW-os teljesítménnyel rendelkezik.
Bár a motor teljesítménye jelentősen magasabb, mint a régebbi testvéré, ezt nem a magasabb végsebesség elérésére használják, hanem a motor húzóerejének jelentős javítására. Így lehetséges, hogy kis tartományokban, nagyon dinamikusan gyorsul, és bizonyos ideális körülmények között előzéseket is be lehet vele vállalni simán.
Amikor én mentem fel vele Dobogókőre, ott azért már nem mertem bevállalni ezt a műveletet, így maradtam az előttem vánszorgó autó mögött. De a sík szakaszokon teljesen jól tud haladni. Az én tapasztalatom az volt, hogy olyan 80 km/óra felett már átvált utazóra, ott már nincs ficánkolás. De nagyon fontos megjegyezni, hogy ez egy 350 köbcentis motor!



Ha helyén tudjuk kezelni csodálatos gurulásokat lehet vele prezentálni.
Ülés
Picit kanyarodjunk vissza az „apróbb figyelmességek” gondolatához, mert azért muszáj szót ejteni az ülésről. Viszonylag alacsony, 750 mm-es az ülésmagasság, így mindenkinek kényelmesen leér a lába. Viszont nem nagyon tudod oldaltámaszra rakni a motort, ha rajta ülsz, mert annyira erős a sztender rugója, hogy azonnal visszacsap.
Jó pár perces bénázás után jött a gondolat, hogy mi lenne, ha leszállnék róla csak úgy – ahogy a motoros képzésen és a vezetéstechnikai képzéseken is tanultuk, hogy a féket behúzva átemelem a jobb lábam az ülés felett, és mikor mind a két talpam a földön van, utána teszem oldaltámaszra…
Na, úgy sikerül szépen megoldani ezt a dolgot, de indulásnál is jó erre figyelni, bár nagyon könnyen hozzászokik az ember, hogy amint ráül, rögtön csapódik vissza az egész oldal kitámasztó rendszer. Viszont csak oldaltámasza van, középsztendert nem kapott.

Az ülése viszont maga az álom. Zselés, puha, széles, kényelmes és nagyon „fenszi” – csodálatosan illeszkedik ez a szín az egész dizájnhoz, és az, hogy a neve külön rá van varrva, kis felvarróval, hát az az extra figyelmesség kategóriába tartozik nálam.
Viszont ami nekem nem tetszett, a kis lámpácska az ülés alatt nekem túl modern ehhez a stílushoz. A Jawa Bobberen a sárvédő végén van a lámpa, nekem az a stílus jobban tetszene itt is, de volt olyan ismerősöm, akinek meg kifejezetten ez a megoldás tetszett. Szóval ez nagyon szubjektív.
Elöl teleszkópvillák, a hátsó részen pedig központi felfüggesztéssel biztosítja a gyártó a megfelelő rugózást, bár a futóműve nekem nagyon kemény volt, nem igazán tolerálja az út egyenetlenségeit. A vasúti síneken csak a motoron állva tanácsos áthajtani, még nagyon kis sebességnél is hatalmasat üt.
A BYBRE első tárcsafékhez ezen a modellen továbbra is hátsó tárcsafék társul. Érdekes volt elsőre a fékhatás, de hamar hozzá lehet szokni, miként működik ideálisan.
Nem olyan harapós és pontos adagolású, mint a Brembo csúcskategóriás fékei. Nekem mostanában nagy köbcentis sport- illetve sporttúra motorjaim voltak, ez lehetett az a furcsa érzés.
A Jawa Perák a viszonylag kis köbcentijéhez és ehhez a lóerőhöz képest nagyon jól megy, de a fékezést vele meg kell tanulni, mert nem olyan harapós és pontos adagolású, mint a nagymotorok fékei. Viszont be kell látni, hogy ehhez a motorhoz, a motor karakteréhez (városi cirkáló, retró bobber) tökéletesen elég ez is, és ár-érték arányban a realitás talaján tartja a Pérák árát.
A BYBRE fékek a Brembo „kistestvérei”, kifejezetten a középkategóriás motorokra optimalizálva. Anyacége a híres olasz Brembo, amely a világ egyik legismertebb fékgyártója. Az indiai és ázsiai piac hatalmas keresletére reagáltak így, olcsóbb, de megbízható fékrendszert gyártva, ami a Brembo tudását használja, de elérhetőbb áron.
A JAWA 350 CL Pérák motort Licencszerződés alapján az indiai székhelyű „Classic Legends Pvt. Ltd.” gyártja, de az Európába szánt modelleket Prágában szerelik össze. Gyártása így közvetlenül kapcsolódik az 1960-as években Indiában készült JAWA motorokhoz, amelyek később a YEZDI márkanevet kapták.

A mostani újragondolt változat tiszteleg ezelőtt a formavilág előtt, ötvözve a klasszikus vonalakat egy modern, egyszemélyes kialakítással.
Mindez összekapcsolja a történelmi és a kortárs Pérák modelleket.
Egy dolog egészen biztos – ezen a motoron mindenkinek megakad a szeme, és az idősebb motoros korosztályból nincs olyan, akinek ne lenne valamilyen élménye a Jawa-val.
Tisztán emlékszem, mikor először láttam egy 350-es Jawat… olyan volt az akkori Romet-ek, meg Simson-ok után, mintha űrhajót látnék. Elképzelni sem tudtam gyerekként, mekkora erő kell ahhoz, hogy egy ilyen nagy motort megtartson bárki is.
Persze a 80-as években máshoz szokott az ember szeme, és nem volt ennyi típusú autó-motor és sokkal kisebb is volt a forgalom az utakon – így pláne kitűnt akkori környezetéből. De ezt most is elmondhatja magáról ez a kis masina.
Az én utcámban 2 szomszédomnak is van régi Jawa-ja, és ahogy meglátták a Pérákot, azonnal előjöttek az emlékek – olyan jó volt látni a szemükben a szakértelem, és büszkeség csillogását, hallgatni a véget nem érő sztorikat, melyek sokszor a 60-as, 70-es évekig nyúltak vissza.
Külön öröm volt számomra, hogy a korosabb szomszéd bácsit is rá tudtam venni, hogy csak álló helyzetben ugyan, de üljön fel rá egy kicsit. Bár egészségi állapota már nem engedi motorozni, de ő az első Jawa-ját 1971-ben vette meg.
Csodás feeling egy ilyen emlékű, de mostani igényekhez optimalizált motoron szelni az utakat. Jól esik egy kis kézzel fogható nosztalgia az elektromos autók és AI világában.
Jó szívvel ajánlom mindazoknak, akik szívből motoroznak, szeretik a retro életérzést és szívesen szelik az aszfaltot egy ilyen ikonikus motorral.
Technikailag modern belső
- Motor: Négyütemű, folyadékhűtéses, egyszemélyes DOHC kialakítás, 334 cm³
- Teljesítmény: 22,54 kW (~30 LE) – fokozott vonóerőt biztosít, nem elsősorban a végsebességet növeli
- Nyomaték: kb. 32,7 Nm.
- Euro 5 megfelelőség: korszerű emissziós szabványokat teljesít
- Erőátvitel: 6 fokozatú váltóval; önindítóval ellátva
- Felfüggesztés: elöl teleszkópvilla, hátul központosított csillapítás
- Fékek: BYBRE (Brembo által gyártott) első tárcsafék és hátsó tárcsafék
Jawa 350 CL Pérák 2025 Műszaki Adatok
| Paraméter | Érték |
| Üzemanyagtartály | 13,2 l (+ 2 l tartalék) |
| Ülésmagasság | 750 mm |
| Tengelytáv | 1485 mm |
| Első gumi | 100/90-18 |
| Hátsó gumi | 140/70-17 |
| Fékátmérők (elő/hátul) | 280 mm / 240 mm |
| Súly | kb. 185 kg |
| Végsebesség | Max. 125 km/h |



