Ha áram van, minden van – Amit a motorkerékpár akkumulátorok karbantartásáról tudni illik
Bizony. Ha áram van, minden van. Így szól egy régi mondás, és ha belegondolunk, tényleg így van. Képzeld csak el, hogy egy nap arra ébredsz, hogy nem élvezheted tovább azt a kényelmet, amit az elektromos energiával működtetett eszközeid biztosítanak.
Ha tönkremegy a motorod aksija, ugyanezt a világvége hangulatot élheted át kicsiben. Egy időre tuti lőttek a motorozásnak, így amíg a haverok elmennek csapatni, te mehetsz vásárolni egy új akkumulátort. Annak érdekében, hogy ez ne, vagy csak hosszú évekig tartó használat után következzen be, te is nagyon sok mindent tehetsz.
Ahhoz, hogy motorodra mindig számíthass, és ne okozzon kellemetlen meglepetést, hogy egy reggelen nem tudod beindítani, akkumulátorod állapotát folyamatosan tipp-topp állapotban kell tartanod. A mai motorokon már csak elvétve található berúgó kar. Segítségével egy fáradt akkumulátor mellett is könnyű az indítás, viszont annál több az elektromos kütyü, így még nagyobb jelentősége van az elektromos áram tárolására hivatott alkatrésznek. Ha igazi motoros akarsz lenni, akkor tisztában kell lenned azzal, hogy a rendszeres karbantartás, ellenőrzést mindenképp el kell végezned.
Sokan anyagi megfontolásból hagyományos, elektrolit-utánpótlást igénylő akkumulátorokat használnak, melyeknél fokozott jelentősége van a gondoskodásnak. A modern, zárt rendszerű (nem tévesztendő össze a zselés akkumulátorral), vagy a drága zselés akkumulátorok esetében kevesebb figyelemmel is csúcson tarthatjuk az állapotot, de ezeknél is érdemes rendszeres ellenőrizést végezned.
Lássuk, mik azok a dolgok, amik hibát okozhatnak, ha nem figyelsz rájuk.
- Rendszeresen, legalább havonta vess néhány pillantást az aksira, hogy minden rendben van-e rajta, illetve körülötte. Ha rendellenességet, szivárgást, szennyeződést vagy sérülést találsz, azonnal intézkedj.
- Amennyiben szükséges, tisztítsd meg az akkumulátor csatlakozó saruit. Ezeknél leggyakrabban fehér színű oxidáció alakulhat ki, mely miatt indításkor az indítómotor nem tud elég áramot felvenni, így a művelet meghiúsul. A csatlakozók leszerelése után kis rézkefével tisztítsd meg azokat, majd gépzsírral vagy szilikon zsírral vékonyan kend be, így késleltetheted, vagy gyakran teljesen elkerülheted a későbbi elszennyeződést.
- Legalább havonta ellenőrizd azt is, hogy az akkumulátor csatlakozói nem lazultak-e meg, mivel ez könnyen okozhat elégtelen áramellátást. Érdemes továbbá az akkumulátor rögzítését is felülvizsgálni. Ha mozogni, rázkódni tud a helyén, akkor hamarabb leválnak a belsejében található ólomlemezek, melyek cellazárlatot okozhatnak. A lelazult csatlakozók, akkusaruk miatt nem csak az indítás lehet problémás, hanem akár menet közben is felléphet rendellenesség a motor működésében, ami balesethez is vezethet.
- Ellenőrizd, hogy nem szivárog-e az akkumulátorod valahol. Arra is érdemes figyelned, hogy nem jutott-e nedvesség az akkumulátorhoz esőben motorozás, vagy motormosás közben. Ha víz éri a fém csatlakozókat, azok rozsdásodhatnak. Az akkumulátor szivárgása esetén mindenképp keresd meg annak forrását, és azonnal javítsd, vagy cseréld ki. Az elektrolit szint csökkenése működési problémákat okoz az akkumulátorban, illetve hamar tönkreteszi azt. Az elfolyt folyadék továbbá szétmarja azon alkatrészek felületét, melyekkel érintkezik.
- Ha hagyományos akkumulátort használsz, akkor érdemes hetente ellenőrizned annak elektrolit mennyiségét, és ha szükséges, desztillált vízzel feltölteni a megfelelő szintre. Az aksik oldalán fel van tüntetve a minimum és a maximum szint, mely jelöléseken belül kell tartanod az értékeket. Az utántöltést kizárólag desztillált vízzel végezd, mely szennyeződésmentes, így óvja az aksi belső részeit. Mivel hat darab külön cella van, mindegyiket külön kell ellenőrizned, utántöltened. Ha ez megtörtént, gondoskodj arról is, hogy a zárókupakok szivárgásmentesen legyenek visszazárva. Ha tömítésük repedezett, sérült, cseréld azokat. Amennyiben ezekre figyelsz, akkumulátorodnak nem kell erőlködnie egy-egy indításkor, és sokkal hosszabb élettartamú lesz.
- Motorod akkumulátorát mindig tartsd megfelelő töltöttségi szinten. Ha nem használod a gépet, vagy csak ritkán, akkor hetente kösd rá az aksitöltőt. Érdemes tartani a 12,5 V feszültségi szintet. Ez alá ne engedjük merülni. Jó minőségű csepptöltőt használj, mivel ez a legjobb az aksinak. Soha ne hagyd lemerülni teljesen, mert így jelentősen rövidül az élettartama, illetve működési problémái lesznek.
Ezeket fejben tartva most már te is láthatod, hogy jobb, ha időt szánsz a töltésre és a többi karbantartási műveletre, mintha rendszeresen be kellene bikáznod a gépet, vagy újabb és újabb drága akkumulátorokat kellene venned. A nehezen, vagy egyáltalán nem induló, a legváratlanabb helyzetekben lerobbanó motorról már nem is beszélve. A fentieknek eleget téve ezeket elkerülheted, és mindig számíthatsz arra, hogy hű társad bármikor vígan röffen be, és repít az utakon.