HírekKultúraMotoros könyv

Elfeledett legenda: a Gyóni beton hőse, akinek története most életre kel!

Hogy Magyarország méltán írta be magát a sebességi világrekordok történelemkönyvébe, semmi nem bizonyítja jobban,minthogy egy ausztrál író tollából megjelent egy könyv, amely a gyóni beton hősi halottjának történetével foglalkozik.

Eric Crudgington Fernihough (1905. február 17. – 1938. április 23.) brit motorversenyző volt, aki a sebesség iránti szenvedélyével és számos rekordjával vált híressé. Születése után nehéz körülmények között nevelkedett, de örökbefogadása révén lehetősége nyílt tanulmányait a Cambridge-i Egyetemen folytatni, ahol mérnöki diplomát szerzett.

Könyv jelent meg Eric Fernihough, a „Gyóni Beton” hősi halottjának életéről

Fernihough versenyzői karrierje az 1920-as évek közepén kezdődött, és hamarosan kiemelkedő eredményeket ért el nemzetközi versenyeken. 1930-ban megnyerte a 175 cm³-es kategóriát az észak-írországi North West 200 versenyen, majd ugyanebben az évben második helyezést ért el a belga nagydíjon. 1931-ben Európa-bajnoki címet szerzett a 175 cm³-es kategóriában, miután győzött a franciaországi UMF Nagydíjon.

A Brooklands versenypályán 1935-ben új körrekordot állított fel, 123,58 mérföld/órás (198,88 km/h) sebességgel. Egy évvel később, 1936-ban, Brough Superior motorkerékpárjával 163,82 mérföld/órás (263,64 km/h) sebességgel új motorkerékpáros sebességi világrekordot állított fel a repülő mérföldön (flying mile). 1937-ben tovább javította ezt a rekordot, amikor a repülő kilométeren (flying kilometre) 169,79 mérföld/órás (273,25 km/h) sebességet ért el.

A repülő mérföld (flying mile) és a repülő kilométer (flying kilometre) olyan sebességrekord-mérésre használt fogalmak, amelyeknél a járműnek van egy előzetes nekifutási szakasza, mielőtt belép a mérési zónába.

Lényegük:

  • Repülő mérföld: A sebességet egy mérföldes (1609 m) távon belül mérik, miközben a jármű már teljes sebességgel halad.
  • Repülő kilométer: Ugyanez, de a táv 1 kilométer (1000 m).

Ez eltér a álló rajtos mérföldtől/kilométertől, ahol a jármű álló helyzetből indul, és a gyorsulás is beleszámít az időeredménybe.

Ha már régóta foglalkoztat a gondolat, hogy meg kellene tanulni motorozni, életed legnagyobb kalandja most kezdődik.
Töltsd le ingyenes e-bookunkat, amivel megteheted az első lépéseidet a motorossá válásod felé!
Add meg az adataidat és már érkezik is a postafiókodba az ingyenes e-book.
5 lépés a motorozás felé ingyenes e-book

Mivel a repülő mérföld/kilométer esetében nincs állórajt, az elért sebesség kizárólag a jármű végsebességét tükrözi, ezért ezt használják hivatalos sebességrekordok mérésére.

Sajnos Fernihough élete tragikusan véget ért 1938. április 23-án, amikor a magyarországi Gyón közelében, a Gyóni betonnak nevezett pályán egy újabb sebességi rekordkísérlet során balesetet szenvedett és életét vesztette. Emlékét a magyar motorosok is a mai napig őrzik, és Dabas Városa illetve a Fóti Motorbarátok Köre szervezésében minden évben összegyűlnek a halálának helyszínén, hogy tisztelegjenek előtte.

A Speed Monarch egy színes, keménykötéses könyv, amely több mint 500 oldalon, több mint 400 fényképet és rajzot tartalmaz Eric Fernihough és Ernst Henne albumaiból és a Brooklands és a BMW München archívumában található iratokból. A könyv átfogóan foglalkozik a 2. világháború előtti korai amerikai, ausztrál, brit, francia, német és olasz motorkerékpár sebességi világrekord-kísérletekkel.

A Speed Monarch elsöprően jó kritikákat kapott a brit autós és motorkerékpáros sajtóban, és várhatóan minden kinyomott példány el fog kelni hamarosan. Ha te is szeretnél lecsapni egy angol nyelvű példányra, ITT megteheted.

A könyv eredeti címe: Terry Wright: Speed Monarch: The short life of ERIC FERNIHOUGH and the world’s motorcycle speed record (Speed Monarch: ERIC FERNIHOUGH rövid élete és a motorkerékpár sebességi világrekordja). Loose Fillings Publishing, Sydney, 2024. 528 p.

Forrás: Wikipédia

Motoros Védő Harang CsamShop motoros webáruház

NaNa

Motoros újságírói pályafutásomat 1995-ben kezdtem gyakornokként a Born to be Wild Motoros Magazin szerkesztőségében. 2000-ben államvizsgáztam a JATE BMI Kommunikáció és PR szakán. 2006-ban alapítottam meg a Csajokamotoron.hu oldalt. További info itt

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük