Csináld Magad! – Fékfolyadékok és cseréjük
A fedelek visszaszerelése előtt a gumitömítéseket is ellenőrizzük – ha kell, cseréljük – és tisztítsuk meg azokat. Előfordul sok márka esetében, hogy a fényezett kiegyenlítő tartály festékét megkezdi a fékfolyadék, ami nem szép látvány. A megfelelő tisztítással ez elkerülhető. Visszahelyezés után a rögzítő csavarokat ne húzzuk meg túlságosan, mivel a tömítést kinyomhatják a helyükről, és az eldeformálódás miatt tömítetlenséget okozhatnak.
A légtelenítő csavarok környékét tisztítsuk meg az esetlegesen melléfolyt fékfolyadéktól, és azok porvédőit se felejtsük visszahelyezni. Előfordulhat, hogy a légtelenítő csavarok menete mentén napokig, esetleg hetekig fékfolyadék pára látható. A folyadék annak cseréje közben kerül a menethez, és szép lassan kúszik ki onnan. Ettől ne ijedjünk meg. Alkalmanként takarítsuk le a párát. Egy idő után elfogy.
Dolgunk végeztével győződjünk meg arról, hogy nincs e szivárgás, illetve a fékek megfelelően működnek e, a fékek fogáspontja ideális e. Ha valamely hibát észlelünk, vagy ha negatív irányban történt változást tapasztalunk, mindenképp orvosoljuk azt, illetve ha elakadtunk a szerelésben, kérjük szakember segítségét.
A fékfolyadék csere utáni legjellemzőbb hiba az, hogy a fékrendszerbe levegő kerül a folyamat során. Ennek az a tünete, hogy a fékkar működtetéskor beesik, és csak második, harmadik alkalommal keményedik fel, és ekkor kezd el fogni a fék. Ilyen esetben semmiképp ne használjuk motorunkat, hanem szabaduljunk meg a nem kívánt légbuborékoktól.
A légtelenítést leszerelt kiegyenlítő tartály fedővel, és a már említett, légtelenítő csavarra rögzített gumicsővel végezzük. Pumpáljuk a fékkarral keményre a rendszert, tartsuk lenyomva/behúzva a felkeményedett kart, kissé lazítsuk meg a légtelenítő csavart. Ekkor a kar koppanásig beesik, miközben fékfolyadék és levegő távozik a gumicsövön át. Ne engedjük el a kart, hanem először zárjuk a légtelenítőt.
Ezt követően addig ismételjük a műveletet – mindvégig ügyeljünk arra, hogy a tartályban pótoljuk a folyadékot, mert ha kifogy, kezdhetjük az egészet elölről -, míg a gumicsőben nem látunk eltávozó légbuborékokat, csak friss folyadékot, és a fékkar már az első működtetés során is kemény, és határozott fogáspontot nem jelez vissza. A célszerszámokkal a légtelenítés is egyszerűbb. Ezekkel könnyedén, fékkar pumpálás nélkül átszivattyúzhatjuk a fékfolyadékkal együtt a légbuborékokat is.
Ha már régóta foglalkoztat a gondolat, hogy meg kellene tanulni motorozni, életed legnagyobb kalandja most kezdődik. Töltsd le ingyenes e-bookunkat, amivel megteheted az első lépéseidet a motorossá válásod felé! Add meg az adataidat és már érkezik is a postafiókodba az ingyenes e-book. |
Ha egyszer már sikerrel elvégeztük a fékfolyadék cseréket és egy-egy légtelenítésen is túl vagyunk, legközelebb már rutinfeladat lesz a kétévente esedékes művelet. A csere után fékünk üzembiztos lesz, és a legtöbb esetben jelentősen javuló működési komfortot tapasztalhatunk.