Csináld Magad! – Fékfolyadékok és cseréjük
A fent látható táblázatból is kitűnik, hogy a DOT 5-ös fékfolyadék eltér a többitől, mivel szilikon bázisú. A fékfolyadék csere előtt feltétlenül tájékozódjunk arról, hogy motorunk fékrendszerébe mely DOT számú fékfolyadékot ír elő a gyártó. Általában ez fel van tüntetve a kiegyenlítő tartályon, de ha ott nem találnánk erre utalást, a gépkönyvben vagy márkakereskedésben, szervizben, interneten nézzünk utána. Ügyeljünk arra, hogy a szilikon bázisú fékfolyadék nem keverhető a polietilén-glikol alapúakkal, és lehetőleg az előírtnál kisebb száraz forrásponttal rendelkező fékfolyadékot – pl. DOT 4 helyett DOT 3 – se használjuk.
A némi műszaki érzékkel rendelkező motorosok a fékfolyadék cseréjét maguk is könnyedén elvégezhetik. Ha valaki nem biztos abban, hogy képes erre, forduljunk szakemberhez, vagy olyan ismerőshöz, aki már csinált ilyet. Különösen azokban az esetekben érdemes nem házi körülmények között, tapasztalatlanul kísérleteznünk, ha motorkerékpárunk ABS-el, elektronikus fékrásegítővel, vagy kettős (pl. Honda Dual-CBS) rendszerű fékrendszerrel rendelkezik, mivel könnyen belegabalyodhatunk az egyszerűnek tűnő műveletbe.
Alább a legegyszerűbb hidraulikus fékrendszerek fékfolyadék cseréjét ismertetjük. Fontos hozzátenni, hogy a hidraulikus kuplunggal szerelt motorok esetében a kuplungszerkezetet működtető folyadékot – megegyezik a fékfolyadékkal – is érdemes cserélni. Ez a művelet pontosan úgy zajlik, ahogy a fékfolyadék csere.
Csere előtt győződjünk meg arról, hogy a fékrendszerek ép állapotúak e. Keressünk fékcső töréseket, kidörzsölődött felületeket, csőburkolat szakadásokat, szivárgásnyomokat, kikopott féknyereg vezető pálcákat, cserére érett fékbetéteket. Ha ilyet találunk, akkor felesleges a fékfolyadék cseréhez hozzáfognunk, mivel először ezeket a hibákat kell elhárítanunk. Ha mindent rendben találtunk, és a megfelelő fékfolyadékot is beszereztük, nekiállhatunk a cserének.
Miután a légtelenítő csavarok környékét megtisztítottuk, távolítsuk el azokról a gumi védőkupakot. A légtelenítő csavarok sok esetben nehezen oldhatók, ha a motor elhanyagolt állapotú. Megfelelő méretű dugókulccsal lazítsuk meg. A villás, illetve csillagkulcs ebben az esetben nem szerencsés megoldás, mert könnyen lefordulhat a csavarról, így azt roncsolhatja. Ha a lazítás megtörtént, kissé húzzuk vissza. Ezek után a csillagkulccsal már könnyedén nyithatjuk, illetve zárhatjuk a folyadékcsere közben.
Első fék esetében fordítsuk úgy a kormányt, hogy a kiegyenlítő tartály vízszintesen álljon. Hátsó féknél végzett művelet esetén érdemes vízszintes helyzetbe állítani a motort. Óvatosan szereljük le a tartály fedelét. Ügyeljünk arra, hogy a fékfolyadék ne csöpögjön ide-oda. Ha ez megtörténne, azonnal tisztítsuk a felületet (pl. üzemanyagtank, fényezett idomok, gumi vagy műanyag alkatrészek). Sima mosószeres vízzel tisztítható a fékfolyadék által szennyezett felület.
Ha már régóta foglalkoztat a gondolat, hogy meg kellene tanulni motorozni, életed legnagyobb kalandja most kezdődik. Töltsd le ingyenes e-bookunkat, amivel megteheted az első lépéseidet a motorossá válásod felé! Add meg az adataidat és már érkezik is a postafiókodba az ingyenes e-book. |