Varga Brigitta az Unimoto első világbajnoknője
Az elismerő címet nagy meglepetésünkre egy budapesti hölgy vívta ki magának tavaly Svájcban.
Varga Brigitta a „Die Gänse” nevű osztrák csapat tagjaként startolt a 2006. júliusában megrendezett Unimoto Drag Racing versenyen. A közel 40 belga, holland, német, svájci, amerikai és orosz induló közt egyedüli nőként szerepelt. Ezzel – és férfiakat megszégyenítő 3,21 másodperces eredményével – érdemelte ki az Unimoto Első Világbajnoknője nevet.
A verseny Amerikában már 1988 óta létezik. Lényege, hogy a megszabott 100 láb (30,48 méter) hosszú – füves vagy homokos – távot minél rövidebb idő alatt kell teljesíteni monobike-kal, egykeréken anélkül, hogy a motor hátsó tengelye érintené a talajt. A versenyző által épített gép elnevezése a monobike, melyre az a kevés kitétel vonatkozik, hogy nem lehet szélesebb, mint 4 láb (1,2192 méter) és nem lehet hosszabb 8 lábnál (2,4384 méter). Valamint a jármű motorjának idősebbnek kell lennie 5 évnél, s a kormány és fék felszerelése nem kötelező.
Azon kívül, hogy a monobike építésekor ügyelni kell a súlypont megfelelő áthelyezésére, különlegessége a síléchez hasonló talp rögzítése a motor alá, mely funkciója, hogy lefékezéskor a motor ne érje a talajt illetve ne boruljon fel. A bajnokságon előbb gyakorlókört, majd három futamot mennek a versenyzők. A három kör mért idejének a legjobbikát figyelembe véve állítják fel a rangsort. A részvétel nem jogosítványhoz kötött, feltétele csak e 10 szabály betartása.
E sport népszerűsítésének feladatát többek közt a svájci Dead Riders MC vállalta magára Európában, s kétévenként Sumiswald-ban megrendezett nemzetközi motoros találkozójukon adnak neki helyet. Tavaly 30 000 néző látogatott a rendezvény helyszínére a kontinensről, sőt Amerikából és Ausztráliából is. A résztvevők és szervezők is meglepetten fogadták az Unimoto versenyre benevezett Brigitta merészségét.
Ha már régóta foglalkoztat a gondolat, hogy meg kellene tanulni motorozni, életed legnagyobb kalandja most kezdődik. Töltsd le ingyenes e-bookunkat, amivel megteheted az első lépéseidet a motorossá válásod felé! Add meg az adataidat és már érkezik is a postafiókodba az ingyenes e-book. |
Kérdésemre, hogy mióta érdeklődik a motorok iránt, Brigitta nem tudott konkrét vagy megközelítő időpontot adni, nemes egyszerűséggel azt válaszolta, mióta az eszét tudja, imádja a motorokat. „Már a diákigazolványomon is egy Kawasaki emblémás matrica volt”. A jogosítványt pedig most teszi le motorra Magyarországon.
A vékony, törékeny alkatú lány Ausztriába egy modellügynökséghez utazott ki. Ott fotósa személyében megtalálta párját. A férfi pedig akkor már tagja volt a 2000. november 11-én alapult „Die Gänse” („Libák”) nevű bad sauerbrunni (Ausztria, Burgenland tartomány) csapatnak, mely tagjai különböző programokat szerveznek elsősorban maguk szórakoztatására, látogatják a motoros találkozókat, s mellette hosszabb túrákat is tesznek Európa szerte. Megjelölésük MST (Motorradstammtisch), mely hasonló a nálunk Motoros Baráti kör elnevezéssel tevékenykedőkhöz.
A „Die Gänse” 2004-ben egy monobike-kal indult az Unimoto versenyen, a következőre viszont bővült egy járművel és egy elszánt hölggyel, Brigitta személyében. A második motor építéséhez segítséget nyújtott a korábbi versenyen nyert tapasztalat. A 100 órás munkával elkészült vasat többször tesztelték, mellyel így egyben gyakoroltak is. Nagy élményt jelentett a csapat tagjainak a monobike-ok elkészítésére és a versenyre való felkészülés ideje is.
Az elmúlt versenyen Brigitta, nemcsak mint egyedüli női résztvevő tűnt ki az indulók közül, hanem látványos gyakorlóköre is felhívta magára a figyelmet. Akkor ugyanis a pálya két szélén húzódó szalmabálák végére erősített időmérőt „elvitte” monobike-jával.
„Nem vicc a játék” – mondta Brigitta komolyan a beszélgetés során. A nevezéskor a szervezők olyan papírt iratnak alá, melyben a versenyzők saját felelősségre vállalják az indulást. Komoly balesetek történhetnek a résztvevőkkel, akik az adrenalintól és a júliusi hőségben elviselhetetlen védőfelszereléstől kevésbé tudnak koncentrálni. A 2004-es Unimoto versenyen például a játék feltalálója, Sidecar Willy törte el a kulcscsontját egy szerencsétlen esés következtében. A futam tréfás jellege – azzal együtt, hogy a monobike-ok kinézetét az építők fantáziájára bízzák, illetve a versenyzők akár merész, bizarr öltözetben is felléphetnek – a veszély, és a lehetséges balesetek ellenére is megmarad.
Mikor a felől érdeklődtem Brigittától, mi motiválta, hogy aktív szereplője legyen a bajnokságnak, egyetlen szóval válaszolt: „akartam”. A 2004-es Unimoto képeit látva döntött így, s a mostani sikeres futam után jövőre szeretné megvédeni egyedülálló címét. Az eddig példa nélküli részvételét lehet, hogy jövőre többen követik majd, s női vetélytársakra is számíthat.