fbpx

Amit tudni illik az oldalkocsis Ural-ról

ural2Az Ural oldalkocsis motorjait elsősorban a nehéz terepek leküzdésére optimalizálja. A sziklás, köves, saras és a hóval fedett terepek sem jelentenek nekik akadályt, ahogy a folyókon való átkelés esetében sem kell kétségbe esniük az elszánt motorosoknak. Egy ilyen gép nem fog villámgyorsan célba repíteni senkit, de lassan és biztosan juttatja el utasait hihetetlen helyekre.

Az Ural oldalkocsis motorjait 1941-ben kezdte el gyártani az oroszországi Szibériában. Eredetileg a Szovjet hadsereg számára készítettek háborús körülmények között is jól használható harci motorokat. A gyár még mindig működik, bár manapság a gyártási darabszám meglehetősen korlátozott, így a szintén oroszországi Ibritben található Ibrit MotorWorks Factory (IMZ) gyártósora csupán évi 1000 darabot állít elő.

A gyár fénykorában persze ennél sokkal több strapabíró oldalkocsis motor készült. Volt olyan év, amikor a szorgos munkáskezeknek és a gépeknek köszönhetően 132 000 darab háromkerekű Ural gördült ki az üzem kapuján.

Az Ural oldalkocsis modellje egy korábbi, 1930-as gyártású BMW R71 pontos másolata. A sztorit, hogy a BMW technológiája hogyan került az oroszok kezébe, senki nem ismeri pontosan. Egyesek szerint a náci Németország R71-eket adott a Szovjetuniónak, amikor 1939-ben aláírtak egy kölcsönös meg nem támadási nyilatkozatot.

Mások szerint a szovjetek egyéb országoktól megvásároltak néhány R71-et, hogy tanulmányozhassák őket. Mérnökeik visszafordították a tervezési folyamatot, mivel darabjaira szedték azokat azért, hogy a pontos műszaki feltérképezés után megvalósítsák az oroszországi gyártást.

Az IMZ-t a ’90-es évek elején privatizálták, így azóta semmilyen kapcsolatban nincs az orosz kormánnyal. 2000-ben az Ilya Khait vezette orosz vállalkozói csoport megvásárolta a márkát. A gyárat, így a motorok gyártását is meghagyták Ibritben, míg a cég vezetése a Seattle-i Redmond-ba költözött. Az Irbit MotorWorks of America, vagy más néven az Ural IMWA az Egyesült Államokban hamar importőre és disztribútora lett az Ural oldalkocsis motoroknak.

ural1Manapság az Ural gyár 140 alkalmazottat foglalkoztat. Az éves 1000 legyártott darabból közel 600 kerül az amerikai piacra, 160 Ázsiában kel el, és csak 60 motor talál gazdára az oroszországi vevők körében, mivel ott ez a gép még mindig meglehetősen drága árucikknek számít.

Az Irbit MotorWorks of America 10 munkatárssal dolgozik. Találhatunk köztük oroszokat és amerikaiakat is egyaránt, így joggal mondható, hogy az ottani vezetőség igazán nemzetközi. Az ok, hogy a vezetőség a tengeren túlra költözött legfőképp az új befektetők könnyebb, egyszerűbb felkutatása amellett, hogy az unikumnak számító Ural-t az ottani, tehetősebb vásárlók – mint azt az amerikai eladási darabszám is mutatja – is könnyebben tudhatják magukénak.

Az összes Ural mára már befecskendező rendszerrel készül, így karburátoros motorokat nem találunk a modellpalettán. Ennek is köszönhető, hogy az átlagosan megtehető távolság egy tank benzinnel eléri a 288 kilométert a maximum sebesség mellett, ami 112 km/óra.

Ezt a száguldást a gyár nem ajánlja, így az ideális maximum sebességet – mely durva utakra, illetve terepre vonatkozik – 80 km/órában határozza meg, melyet természetesen az épp aktuális terepviszonyok is befolyásolnak.

Az Ural oldalkocsis gépei kétszer annyi súlyt képesek szállítani, mint saját tömegük. Rajongói egyéni igényeik szerint szerelhetik fel motorjaikat, éppen úgy, ahogy azt ők kalandozásaikhoz elképzelik. Kaphatók hozzájuk szélvédők, ledes keresőlámpák, hólapátok, tartalék gumik, elsősegély csomagok, balták, lőszertartó fémdobozok, csomagtartók, speciális szerszámkészletek, és majdnem minden, ami a fanatikusok számára elengedhetetlen kellék az egyedüli, sok csomaggal vagy utassal, esetleg kedvenc háziállattal történő utazáshoz.

Ajánlom másoknak is

Lepd meg a szerelmed egy páros motoros karkötővel Valentin napra!

NaNa

NaNa

Motoros újságírói pályafutásomat 1995-ben kezdtem gyakornokként a Born to be Wild Motoros Magazin szerkesztőségében. 2000-ben államvizsgáztam a JATE BMI Kommunikáció és PR szakán. 2006-ban alapítottam meg a Csajokamotoron.hu oldalt. További info itt

0 0 votes
A cikk értékelése
Subscribe
Visszajelzés

guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x