EseményekHasznos tudnivalókKiemeltMotoros túra

Mi a jó a cipzárban? – a csapatban motorozás szabályai

Habár az utóbbi időben nagy divatja van a szóló motorozásnak is, kétségtelenül nagy élmény, amikor több motoros összeverődve, nagyobb csapatban motorozik. Persze ebben az esetben alkalmazkodni kell egymáshoz, és nem árt ismernünk a csapatban motorozás íratlan szabályait sem.

A csapatban motorozás hatalmas élmény, de egyben veszélyes is lehet, ha nem vesszük figyelembe a csapatban motorozás szabályait.

A csapatban motorozás kockázatai:

  • Ha ismeretlen emberek motoroznak együtt
  • Ha nagyon különböző a motorosok tudása és a motorjaik teljesítménye
  • Ha nem ismerik a szabályokat, és mindenki a saját feje után megy.

Azonban, ha kettő vagy több nagy motor közlekedik együtt, a legpraktikusabb egymáshoz képest eltolva, cipzár alakzatban motorozni. Ezzel az elhelyezkedéssel csökkenteni lehet a motoros konvoj hosszát a libasorban motorozáshoz képest, hiszen minden második motoros féktávolsága számít csak. (Ha megfigyelsz egy motoros klubot, ők még így is extrém rövid féktávot tartanak egymástól motorozás közben.)

Az eltolt (cipzár) elhelyezkedés azért is sokkal biztonságosabb, mintha egymás mellett haladnátok, mert így minden motorosnak megmarad az egész sáv szélessége, és ha esetleg egy úthibát kell kikerülni, kényelmesen lehet helyezkedni sávon belül.

A túravezető (road captain) a felezővonal mellett, tehát a sáv baloldalán megy, hogy belássa az utat és ellásson a csapat utolsó emberéig is. Nagyon fontos, hogy a csapat tagjai az előttük motorozót semmilyen esetben nem előzik meg, mindenkinek fix helye van.

A csapatban motorozást talán a motoros klubok művelik a legprofibban, ezért ebben az esetben érdemes tőlük tanulnunk. A motoros klubtagokat általában több éves barátság és több ezer motoron közösen megtett kilométer tartja össze.

Ha már régóta foglalkoztat a gondolat, hogy meg kellene tanulni motorozni, életed legnagyobb kalandja most kezdődik.
Töltsd le ingyenes e-bookunkat, amivel megteheted az első lépéseidet a motorossá válásod felé!
Add meg az adataidat és már érkezik is a postafiókodba az ingyenes e-book.
5 lépés a motorozás felé ingyenes e-book

Mivel a klub a motorozás köré szerveződik, van alkalom megtanulni az együtt motorozást is. A klubtagoknak legtöbb esetben hasonló stílusú és hasonló teljesítményű motorjaik vannak, ezért sokkal jobban tudnak alkalmazkodni egymáshoz, mint egy véletlenszerűen összeverődött társaság.

A motoros klubok tagjai hasonlóan gondolkodnak a túrákról, nagyjából azonosak az igények a motorozás közbeni (cigi, pisi) szünetekkel, tankolással, étkezéssel kapcsolatban, és valószínűleg ugyanúgy képzelik el az éjszakai szállásukat is, tehát ebből sem lesz vita. Szóval motoros klubban motorozni jó.

De mit tanulhatunk a motoros kluboktól a csapatban motorozásról?

Ne motorozz ismeretlenekkel!

Az első és legfontosabb szabály a csapatban motorozásnál, hogy lehetőleg soha ne indulj el ismeretlen motorosokkal. Mielőtt együtt indulnátok egy hosszabb útra, szervezzetek egy ismerkedős találkozót legalább, ahol átbeszélitek a részleteket és azt is, hogy motorozás közben ki mihez tartsa magát.

Ha mégis kerül a csapatba egy új ember – mindenkinek volt egy első alkalom – akkor mondjuk el neki részletesen, hogy hol lesz a helye a sorban, és hogy mihez tartsa magát. Beszéljétek meg, hogy mennyi számára a kényelmes tempó vagy mondjátok meg, hogy ti általában mennyivel mentek – és így el tudja dönteni, hogy neki az jó-e. Még az is lehet,  hogy inkább otthon marad, vagy másokhoz csapódik.

Az is fontos információ, hogy mennyi időnként vagy hány kilométerenként szoktatok megállni tankolni, pihenni. A tankolást célszerű a legkisebb kapacitású motorhoz igazítani, de általában is elmondható, hogy a csapatnak mindig a leggyengébb láncszemhez kell alkalmazkodni, hiszen rá vigyázni kell, hogy nehogy lemaradjon, lerobbanjon vagy elvesszen.

Készítsd fel alaposan motorodat

A csapatban motorozás egyik fontos alapelve, hogy egy mindenkiért, mindenki egyért. A csapatos motorozás egy véd és dacszövetség. Ha együtt indultunk, együtt is érkezünk, és nem hagyunk hátra senkit.

Éppen ezért nagyon fontos, hogy csak tökéletes műszaki állapotú motorkerékpárral induljunk egy egy közös túrára – meg amúgy mindig. De ha egy nagy társaság tagjaként krepál be a masina alattunk, akkor az egész csapatot megszívatjuk, hiszen mindenki állhat az út szélén, amíg meg nem oldódik a probléma.

Persze ez nem ennyire sarkos,mert nyilván meg lehet beszélni, hogy valaki ott marad szerelni, míg a többiek tovább haladnak, vagy egy valaki megvárja veled a trailert… de mégsem jó érzés, amikor miattad szakad meg a túra. Ráadásul biztos, hogy ezentúl életed végéig hallgathatod majd a sörpadnál a saját sztoridat különböző verziókban, és még az is lehet, hogy többet nem hívnak majd közös túrára.

Szóval nem érdemes kockáztatni.

Kinek hol van a helye motoros konvojban?

A csapat elején a Road Captain motorozik általában a prezivel (elnök), mögöttük haladnak a zárók, akik nagy csapat esetén a kereszteződések lezárását biztosítják, hogy a banda egyben, szétszakadás nélkül áthaladhasson a kereszteződéseken.

Őket követik a sorban a gyengébb motorokkal rendelkezők, hiszen a társaság tempóját ők határozzák meg, illetve hozzájuk kell igazítani. Gyorsabban ők nem tudnak menni, ellenben a többiek lassabban igen.

Ezután jönnek a többiek tetszőleges sorrendben, de óhatatlan, hogy a motoros klubokban idővel kialakul valamiféle hierarchia, ami motorozás közben is visszaköszön. Az évek alatt mindenkinek kialakul a helye, vagy hogy ki ki mellett (előtt-után) szeret menni.

A csapat végén motoroznak a hangmanek, akiknek a feladata, hogy hátulról biztosítsák a társaságot. Ők figyelik, hogy a csapatból senkit ne hagyjanak el, és nem engedik, hogy más járművek a motorosokat veszélyeztetve előzésbe kezdjenek úgy, hogy nem tudják az egész motoros konvojt egyben megelőzni.

Legyél tisztában a kézjelekkel

@csajokamotoron Ezekkel a karjelzésekkel kommunikálunk motorozás közben (mint a búvárok). Ismersz olyat, ami kimaradt?#amainapon #csajokamotoron #motorosnő #magyarmotorosok #motortok #motorostiktok #motorozás #nanavagyok #karjelzés #motoroskarjelzés ♬ eredeti hang – NaNa | Csajok a motoron

Szintén a motoros kluboknál jól megfigyelhető, ahogy a csapattagok motorozás közben kézjelekkel kommunikálnak. Ezek a kézjelek még azokból az időkből maradtak ránk, amikor nem létezett sisakkommunikáció, és a csapatvezető vagy angolul road captain (aki nem egyenlő a klub elnökével) a csapat tagjainak jelzett motorozás közben.

A felvezető jelzései:

  • Ha a túravezető kimegy a baloldali sávba, és bal kezét magasba lendítve integet, előzésre buzdít, vagyis az út szabad, nem jön szembe semmi. Az előzést csak abban az esetben kezdjük meg, ha meggyőződtünk a jelzés helyességéről, majd minél gyorsabban álljunk vissza a helyünkre, és húzódjunk a lehető legközelebb az előttünk menőhöz, hogy a hátrébb lévők is beférjenek.
  • Ha a túravezető a bal kezét oldalt lefele kinyújtva, tenyerével a talaj felé, kézfejével le-fel integet, úthiba, torlódás, baleset vagy traffipax miatt lassítani kell.
  • Ha bal kezét a füle mellett függőlegesen, tenyérrel előre emeli fel: meg kell állni.
  • Ha a túravezető a magasba emeli bal kezét, és hüvelykujját mutatja fel, azt jelenti, hogy az út jobb szélére, egyes sorba kell fejlődni. Ez olyankor fordulhat elő, ha az autók a motoros konvoj mögött feltorlódtak, és egy belátható, egyenes szakasznál el lehet engedni őket.

Hosszabb menetoszlop esetén sokat segít, ha legalább a sort vezető és a leghátul haladó motoroson sisakbeszélő van. Ebben az esetben nem kell kizárólag a túravezető kézjelzéseire hagyatkozni. A felvezető jelzéseinek mindenki számára ismertnek és egyértelműnek kell lenniük, ezért ha új ember érkezik a társaságba, nem árt ezeket indulás előtt egyeztetni.

Az együtt motorozás mindenkitől nagyon sok figyelmet, óvatosságot kíván. Hogy ne rontsuk el mások örömét, mindig csak jó műszaki állapotú motorral, megfelelő felszerelésben, és feltankolt motorral induljunk el a túrára. És a WC-re inkább minden benzinkútnál menjünk el, mint hogy miattunk álljon meg később az egész csapat.

Ismersz még más jelzéseket, amelyek hasznosak lehetnek motorozás közben? Van még valami, ami esetleg a cikkből kimaradt? Írd meg hozzászólásban!

 

címlapkép: americanspirit

Motoros Védő Harang CsamShop motoros webáruház

Irj cikket a Csajok a motoron oldalra!

NaNa

Motoros újságírói pályafutásomat 1995-ben kezdtem gyakornokként a Born to be Wild Motoros Magazin szerkesztőségében. 2000-ben államvizsgáztam a JATE BMI Kommunikáció és PR szakán. 2006-ban alapítottam meg a Csajokamotoron.hu oldalt. További info itt

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük