fbpx

A Budapest-Bamako 8-10. napja

bamako2008 1 to id 18Csodálatos napfelkeltére ébredtek a Budapest-Bamako résztvevői. A Tatuin bolygó átmeneti megszállói a reggel 7 órás eligazításra mindannyian felsorakoztak. Izgatottak voltak hiszen az úti cél a nyugat-szaharai Dakhla városa. Az út mentén még ma is több helyen aknás területek vannak, így aki nem figyelt rendesen, könnyen bajba juthatott volna.

A 9. nap krónikája, 01. 20.

A Budapest-Bamako mezőnye ma reggel rettenetes homokviharban vágott neki a 10. nap közel 500 kilométeres távjának. Az eligazításon Nouadhibou rendőrfőnöke is ott volt, és biztosított mindenkit, hogy a teljes mauritán távon jelen lesz mind a rendőrség, mind a katonaság és biztosítja a versenyzők testi épségét. A főrendőr nemcsak, hogy megjelent, hanem a bamakósokkal töltötte az éjszakát a táborhelyen egy 220-as Merci első ülésen.

A mai útvonalon is lépten-nyomon fegyveres őrök tisztelegtek a bátor magyaroknak. A rendőrökön kívül megjelent a Mauritán Turisztikai Szövetség elnöke is, aki végig kíséri a mezőnyt egészen a mali határig. Ez a példátlan vendégszeretet és kedvesség, ami a helyiekből árad az utolsó kételyeket is eloszlatta a résztvevőkben.

A start után a viszonylag könnyű autózásra számítók csalódtak, ugyanis a homokviharban sem az előttük, sem az utánuk haladókat nem látták. Sűrű szemekben fújta a homokot a szél. Még a tapasztalt sivatagi rókákat is meglepte a vihar.

Két útvonal közül lehetett választani. A versenykategóriában indulók és a jobb, négy kerék meghajtású járművekkel indulók keresztül autóztak a Banc D Arguin Nemzeti Park aranysárga homokdűnéi között. A park több száz vándormadár faj téli otthona, valamint fókák, delfinek és bálnák élnek a park vizeiben.

Ma előkerültek az ásók és a vontatókötelek is. Még az is, aki viszonylag könnyedén vette a nagy homokozót, sem tudhatta, hogy a végén nem egy mocsárban köt ki. A versenykategóriában mindössze öt csapat ért be a negyvenből időre. A 150 indulóból mindössze 70-80 jármű vette sikeresen a mai etapot. Többen a dűnék között éjszakáznak ma a sivatagban.

Az etap vége a már hagyományosnak számító táborhely, amit mindenki csak Budapest-Bamako Beach-nek nevez még maurániai szerte is. A gyengébb autókkal indulók egy egyszerűbb útvonalon közelítették meg ezt a lélegzetelállító partszakaszt, ahol a Szahara találkozik az Atlanti óceánnal. Itt egy másfél napos pihenő vár mindenkire, és az újabb apállyal újra útra kel a karaván, immáron Mauritánia fővárosa Noukchott felé.

A versenyben továbbra is szlovák Ulrich házaspár vezet, de még mindig nem behozhatatlan az előnyük. Jól halad a Velorex, és a motorosok is derekasan állják a számukra igencsak mostoha időjárási viszonyokat. A kis Polski angol utasai reggel Nouadhibouban a lengyel hardware-rel küzdöttek, de a fiúk kitartása arra enged következtetni, hogy nem adják meg magukat egykönnyen. A buszok versenyében egyelőre kiegyenlített a küzdelem, mindketten kiválóan teljesítik az etapokat.
A BKV Volvo-ja ma az első homokbuckán elakadt és se előre se hátra nem tudott megmozdulni.

Wernel László IFA-ja rántotta ki a Székesfehérváron épült terepjáró buszt. Mind a busz, mind az IFA holléte e sorok írásakor ismeretlen. Mauritániával egyetlen magyar mobilszolgáltatónak sincs roaming megállapodása. A műholdas számokon sem sikerült kapcsolatot teremteni.
Az esti táborhely 25 kilométerre van a legközelebbi lakott településtől. A helyi fegyveres erők itt is éberen vigyáznak a Budapest-Bamako résztvevőire. A holnapi etap vége Nouakchott, Mauritánia fővárosa.

A kilencedik napon a nyugat szaharai Dakhlában ébredt a Budapest-Bamako mezőnye. A csapatok hamar kigördültek, hogy megtegyék az utolsó 400 kilométert a marokkói fennhatóság alatt álló területen.

Néhány csapat azonban a boksz utcában kezdett ma reggel. Az autószerelők utcája hamar megtelt bamakós kocsikkal. Elsőként a 00-ás VW bogár gördült be, amely már előző nap este ott várakozott. “A sziklás Dzsbel Szarhro és a köves folyómedrek sem viselték meg úgy a bogarat, mint egy dakhlai járdaszegély” ─ mondta Villám Géza miután a VW1600-as olajszűrője kilyukadt.

Az öreg német járgány után begurult a 31-es kis lengyel és az Origó csapat is. Az Origó csapat megsérült, a hűtőjét a helyszínen meghegesztették ügyes kezű szaharai mesterek. A bogarat is rendbe rakták, és a kispolákot is úgy pofozták helyre, mintha minden nap Polskit szerelnének.

Az utolsó csapatok délelőtt 11-kor hagyták el a várost, amikor a déli szél jelentősen megerősödött. A heves ellenszél nem is zavarta annyira a későn indulókat, mint a kegyetlen homokvihar, ami pillanatok alatt rémisztett meg mindenkit. Több csapat is szerelt a homokviharban az út szélén. “Kegyetlen volt. Olyan érzés volt, mint ha valaki smirglivel reszelné az arcunk”- mondta Jorgov Cana a Szahara Expressz csapat tagja.

Az Origó csapat kálváriája ma tovább folytatódott. Késő délután értek be a határ előtti utolsó benzinkúthoz, ahol gázolaj helyett 23 liter benzint nyomtak a tankjukba. Le kellett szívni az összes üzemanyagot, mielőtt tovább indultak volna. Nincs információnk arról, hogy zárás előtt elérték-e a marokkói határt.

A verseny nagy eseménye ma az volt, hogy második helyen álló 01-es DLC Racing Team feladja a versenyt. A marokkói autóbehozatali papírjukat elvesztették, és a vámosok a határról visszafordították őket. Már indultak volna fájó szívvel vissza, amikor az autó egyik zugában megtalálták a fontos dokumentumot.

A határátlépés miatt ma csak két feladat várt a versenyzőkre. A mauritán oldalon lévő geo-caching feladatot többen az elaknásított nyugat szaharai oldalról akarták megközelíteni. Emiatt a bírók lefújták a mai versenynapot és törölték mindkét feladatot. “Furcsállom, hogy van aki az életét feláldozná 5 versenypontért a Budapest-Bamakon” ─ nyilatkozta Polgár András versenybíró. Az esti előzetes értékelések szerint a feladatot mindössze két csapat, a szlovák Ulrichék és az időközben előkerült Dácia csapat teljesítette.

A határátkelésnél ma többen egy nagy kanállal kaptak az igazi Afrikából. Sokaknak csak a marokkói kilépés 5-6 órába tellett és a teljes átkelés 7-8 órát is igénybe vett. A marokkói határőrök egy új rendszert vezettek be. A határőrség és a vám kiléptetésen túl egy barátságos katonatiszt, egy olajfa hűsében mindenkinek az adatait kézzel feljegyezte egy nagy kockás lapú könyvbe. Itt volt a leghosszabb sor.

A marokkói határt a kietlen senki földje követte. A sziklás földút két oldalán látható kiégett és felrobbant autóroncsok mindenkit emlékeztetettek arra, hogy az út szélén túl gyilkos aknák lapulnak. “Az adrenalin szintem soha nem volt még ilyen magas” – mondta Mezei Gyula a 08-as BKV Team tagja és az MTV sztárműsorvezetője. E sorok írásakor még nincs tudomásunk arról, hogy bárki is aknára futott volna.

A magyarokat Mauritániában hihetetlen odafigyeléssel és eddig nem látott biztonsági intézkedésekkel fogadták. Az országba bevezető utat fegyveres egyenruhások és civil ruhás rendőrök figyelték. A ma esti szaharai sátortábort közel száz fegyveres katona és rendőr vigyázza. “Mi egész éjjel virrasztunk, hogy Önök nyugodtan aludhassanak ma este” ─mondta Mohameden Ould Islam a nemzetbiztonsági hivatal egyik képviselője.

A táborhelyen megjelent Mohamed Deidy Nouadhibou tartomány kormányzója és Mustapha El Hassen a noudhiboui rendőrség parancsnoka is. Elmondták, hogy a minden tiszteletük és elismerésük a Budapest-Bamako résztvevőié. “Megköszönjük, hogy bizalmat szavaztak országunknak azzal, hogy ellátogattak hozzánk. Megerősítem, hogy az Önök biztonsága ezen a héten a mi legfontosabb feladatunk” ─ mondta El Hassen kapitány. A határőrségen pedig elmondták, hogy a “mauritán-magyar barátság nevében egész éjjel nyitva tart a határátkelő, ami egyébként 8-kor bezárna”.

Holnap a helyi rendőrség parancsnoka fogja tájékoztatni az indulókat a legfrissebb biztonsági helyzetről. A következő napi etap lesz az idei Bamako egyik legkeményebb napja. Közel 500 kilométer vár a versenyzőkre, kemény, dűnés sivatagi homokon.

NaNa

NaNa

Motoros újságírói pályafutásomat 1995-ben kezdtem gyakornokként a Born to be Wild Motoros Magazin szerkesztőségében. 2000-ben államvizsgáztam a JATE Budapest Média Intézetében Kommunikáció és PR szakon, diplomamunkámat a Magyarországon kapható motorkerékpármárkák image és a vásárlói attitűdök címmel írtam. 2006-ban alapítottam meg a Csajokamotoron.hu oldalt. További info itt

Hozzászólások

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Facebook Hozzászólások