Milyen motort vegyek elsőnek? - Csajokamotoron.hu - Motoros nők közösségi- és hírportálja
  2017. május 27. szombat           Hella napja van, holnap: Emil, Csanád

Milyen motort vegyek elsőnek?

A legnehezebb döntés, hogy milyen motorkerékpárt válasszunk, mikor még semmi tapasztalatunk nincs sem a motorok, sem a motorozás terén. Ehhez próbáltam összegyűjteni néhány ötletet.

A legtöbb szakember és a tapasztalt motorosok is azt javasolják, hogy ha már eldöntöttük, hogy motorozni fogunk, ne dőljünk be a haverok unszolásának, hogy időt spórolhatunk meg, ha egyből egy hatszázas géppel indítunk, kezdjünk inkább kisebb motorral - ez a méretre és a hengerűrtartalomra is vonatkozik - , és fokozatosan lépegessünk a nagyobb kategóriák felé. A rutin megszerzésében persze a túl kicsi nyomaték ugyanolyan hátrányos lehet, mint a képességeinkhez képest túl erős motor.

Tételezzük fel, hogy valaki a motorvezetői tanfolyamon ül életében először motorra vezető pozícióba - nálam ez nagyjából így volt, egy szántóföldön való korábbi egyesben kőrözéstől eltekintve. Itt alátolnak egy motort, ami megfelel a leendő vezetői engedély kategóriájának. Fórumunk tagjai közül többen azon az állásponton vannak, hogy még ha az életkor alapján lehetőség is lenne a korlátlan jogosítvány megszerzésére, érdemesebb először a korlátozott engedély megcélzása, hiszen így biztosan kisebb, könnyebb motoron tanulhatjuk meg az alapokat, és a vizsgán is sokkal könnyebb dolgunk lesz.

HIRDETÉS (x)

Már a motoros iskolában több motor is rendelkezésünkre áll, hogy akár csak egy ráülés erejéig kipróbáljuk, mennyire kényelmes az üléspozíció, a lábunk biztonságosan leér-e, kényelmesen kézre/lábra esnek-e a kezelőszervek. A motorvásárlás előtt a legfontosabb szempontok mindenképpen ezek lesznek. A biztonságos talajfogás nagy segítség elinduláskor, lassú manőverezéskor és parkoláskor is. A kényelmes ülés és üléspozíció - a gerinc pozíciója illetve a kéz és a láb helyzete - azért fontos, mert várhatóan hosszú időt szeretnénk majd tölteni később a nyeregben, és nem jó érzés, amikor az ülés túl puha vagy túl kemény, vagy megfájdul a hátunk vagy a kezünk vezetés közben. 

Vásárlás előtt mindenképp üljünk rá minél több modellre, menjünk el motorkereskedésekbe, kiállításokra, ahol egyszerre több típust is kipróbálhatunk. Előtte nem árt átgondolni, hogy mire szeretnénk használni a motort. Csak a városban fogunk motorozni, vagy megyünk majd hosszabb túrákra is, csak aszfalton vagy terepen is kipróbálnánk magunkat.

Nekem a chopperes-cruiseres stílus jött be, mert nem szeretek előredőlve, a csuklómra támaszkodva vezetni, kényelmesebbnek találom az egyenes üléspozíciót. Persze a kényelem mellett nagy szerepe van a baráti társaságnak is, hiszen a környezetemben a többségnek valamilyen choppere vagy cruisere van. Viszont nem csak emiatt szoktam ajánlani a kezdőknek, hogy próbáljanak ki valamilyen kisebb cruisert, hanem azért is, mert ezeknek a motoroknak nagyon alacsony az üléspozíciója és a súlypontja. Mivel egy cruiserről mindenkinek biztonságosan leér a lába, kezdőként biztos nem okoz gondot a vezetése.

Az előbbiekből következően a sportmotorokon a hasalós üléspozíció és a magasabb súlypont nem biztos, hogy praktikus kezdőknek, ahogy az endurók illetve a terepmotorok ellen is a magas üléspozíció szól kezdőként, hacsak nem kifejezetten sportolásra használjuk őket. Ha még nincs konkrét elképzelésünk a stílust illetően, és az első motort úgyis elsősorban rutinszerzésre, alapozásra használjuk majd, válasszunk egy hagyományos, semleges utcai motort, vegyünk valamilyen naked bikeot - csupasz, idom nélküli motort.

Ha terveink szerint rendszeresen motorozunk majd csapatban, nagy jelentősége van a motoros haveroknak is, hiszen célszerű az övéikhez hasonló típusú, és megközelítőleg ugyanolyan erejű motort választani. Bár a tapasztalt túrázó csapatok odafigyelnek a kezdőkre, senki nem szeretné, ha miatta kellene a többieknek lassabban menni, vagy ha húsz ember szívná folyamatosan a kamionok kipufogógázát azért, mert a gyengébb motorral képtelenek vagyunk belekezdeni egy előzésbe.

Abban az esetben, ha még abban sem vagyunk biztosak, hogy a motorozás nekünk való-e, mielőtt egyáltalán belekezdenénk a motorvezetői engedély megszerzésébe, jó ötlet kipróbálni egy robogót. Autóvezetői engedélyünkkel 50 cm3-ig külön tanfolyam nélkül, 2012 januárjától pedig a B125-ös jogszabály értelmében rövid átképzéssel 125 cm3-ig és 11 kW-ig korlátozva vezetehetjük forgalomban ezeket a kis kétkerekűeket,  és ha megtetszik a gondolkodásmentes, automata váltós vezetői élmény és a fotelszerű üléspozíció, később válthatunk valami óriás-scootere, amivel a városi furikázás mellett akár még túrázni is lehet.

Mikor már alaposan végigrágtuk, hogy mik a legfontosabb szempontok, és felsorakoztattuk a lehetséges modelleket, hagyhatunk egy kis teret női oldalunknak is, és kezdhetünk elgondolkodni azon, hogy leendő motorunknak milyen színe legyen. Mindenkit óvaintek attól, hogy csajos lendülettel megvegye azt a kétkerekűt, amibe első látásra beleszeretett, hiszen attól, hogy egy motornak gyönyörű az eleje vagy szép a színe, rengeteg kellemetlen tapasztalat forrása lehet, amire legkevésbé van szüksége egy kezdőnek.


Ha te másképp gondolod, vagy valami kimaradt, szólj hozzá a cikkhez!

Nyomtatás E-mail

BLOG COMMENTS POWERED BY DISQUS

Kedvelj bennünket

Kövess bennünket

Motoros filmadatbázis

Weboldalunk a látogatói élmény növeléséhez cookikat (sütiket) használ. Az oldal további böngészésével elfogadod a sütik használatát.